PlusAchtergrond

Nigeriaanse piraat voor Nederlandse rechter: ‘Toen ik op de brug kwam, stonden er vijf gewapende mannen’

In april 2018 werd een Nederlands schip voor de kust van Nigeria door een groep piraten gekaapt. Een van die piraten staat vandaag terecht in Rotterdam. ‘Dit dossier leest als een filmscript.’

Cyril Rosman
Vrachtschip FWN Rapide van de Groningse rederij ForestWave tijdens een andere reis, in het Griekse kanaal van Korinthe. Beeld Schulte & Bruns
Vrachtschip FWN Rapide van de Groningse rederij ForestWave tijdens een andere reis, in het Griekse kanaal van Korinthe.Beeld Schulte & Bruns

Het is zes uur ’s ochtends als een bemanningslid van het schip FWN Rapide wordt gebeld in de machinekamer. “Toen ik op de brug kwam, stonden er vijf gewapende mannen. Ik moest terug naar de machinekamer om te zorgen dat het schip niet zou zinken. Er ging een gewapende man met mee, die zou me doodschieten als ik niet luisterde.”

“Een dossier als een filmscript,” stelde de rechtbank Rotterdam dinsdag. Een script van een piratenfilm, met een cast vol jonge Nigerianen met kalasjnikovs, snelle boten en de wens om veel geld te verdienen. En met een scheepsbemanning van elf Russen en Filipijnen die een maand lang in de Nigeriaanse jungle werden gegijzeld.

Piraterij is een groot probleem voor de westkust van Nigeria. Jaarlijks worden tientallen schepen geënterd door gewapende groepen, waarna de bemanning of het hele schip worden gegijzeld. Op 21 april 2018 was het de beurt aan de FWN Rapide, een 146 meter lang vrachtschip van de Groningse rederij ForestWave. Ruim vier jaar later staat een van die vermeende piraten, Itoruboemi L. (32), voor de rechter in Rotterdam. Iets wat zelden gebeurt.

Onderhandelingen vanuit de jungle

Waarom de groep Nigeriaanse piraten het precies op de Rapide had gemunt, is onduidelijk. Het schip was op weg naar Port Harcourt in Nigeria toen het werd geënterd. De bemanning werd gedwongen in kleinere bootjes over te stappen, de Rapide werd op zee achtergelaten. Later bleken er nog drie bemanningsleden aan boord te zijn: ze hadden zich verstopt.

De gegijzelde bemanning werd naar de kust van Kameroen gebracht en met andere bootjes de Nigeriaanse jungle in gevaren. Vanuit een schuilplaats in de jungle werden de onderhandelingen gevoerd met de Groningse rederij. De kapers eisten in eerste instantie twee miljoen dollar, maar na weken onderhandelen betaalde de rederij zo’n 330.000 euro. Het werd in cash naar de schuilplek gebracht.

Toen de bemanning in Nederland door de politie werd verhoord als getuige, hadden ze het steeds over ene ‘Major’. Hij zou bij de kapers op het schip zijn geweest en daarna de onderhandelingen hebben geleid. “Dat klopt niet,” zei Major – Itoruboemi L. – in de Rotterdamse rechtbank. Hij was niet op het schip. En hij heeft de onderhandelingen alleen gedaan om te helpen. Maar hij zegt ook dat hij 5000 dollar kreeg van het uiteindelijke losgeld.

Naar Zuid-Afrika gelokt

Dat L. in de rechtbank belandde is uitzonderlijk, vaak gaan de piraten vrijuit. De Nederlandse politie lokte hem met een undercoveractie naar Zuid-Afrika. De Nederlanders deden zich voor als mensen die ook schepen wilden gaan kapen, al zegt L. dat hij dacht te gaan solliciteren voor een beveiligingsbaan.

Inmiddels zit L. al twee jaar in een Nederlandse cel. Het OM eiste dinsdag een celstraf van 10 jaar. De advocaat van L., Gökhan Özveren, vroeg om vrijspraak: L. zou nooit op de Rapide zijn geweest. Bovendien zou hij niet door het Nederlandse OM maar door de Nigeriaanse justitie moeten worden vervolgd.

Het is nog niet bekend wanneer de rechtbank uitspraak doet.

Meer over