PlusAchtergrond

Macrons plotselinge liefde voor de politie heeft alles te maken met de populariteit van rechts in de Franse verkiezingscampagne

Over drie maanden worden er in Frankrijk presidentsverkiezingen gehouden. De campagne is flink aan het verrechtsen. Het gaat over veiligheid en migratie.

Frank Renout
President Emmanuel Macron (l) en de burgemeester van Nice Christian Estrosi (middenrechts) arriveren bij het nieuwe hoofdkwartier van de politie in de Zuid-Franse kuststad. Beeld Daniel Cole/POOL/AFP
President Emmanuel Macron (l) en de burgemeester van Nice Christian Estrosi (middenrechts) arriveren bij het nieuwe hoofdkwartier van de politie in de Zuid-Franse kuststad.Beeld Daniel Cole/POOL/AFP

President Macron reisde gisterochtend naar Nice, aan de Middellandse Zee – achtervolgd door een hele stoet journalisten en cameramensen. Hij bezocht er het aanstaande nieuwe hoofdkantoor van de politie. “Waar de president 200 miljoen euro voor heeft uitgetrokken,” laten zijn medewerkers subtiel weten.

Macron greep het bezoek vooral aan om zichzelf op de borst te kloppen. De afgelopen vijf jaar kwamen er tijdens zijn presidentschap tienduizend agenten bij in Frankrijk, vertelde hij. “En het aantal agenten op straat gaan we tussen nu en 2030 nog eens verdubbelen.”

Het budget voor het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat gaat over de politie, wordt de komende vijf jaar met 15 miljard verhoogd, beloofde Macron.

‘Grote schoonmaak’

De aankondigingen zijn niet toevallig. Op 10 en 24 april worden in Frankrijk presidentsverkiezingen gehouden. Een van Macrons tegenstanders is de rechtse Valérie Pécresse en zij was eind vorige week ook in Zuid-Frankrijk. “Het is de hoogste tijd dat we een grote schoonmaak houden in de wijken waar rechteloosheid geldt,” zei Pécresse. Ze beloofde uitbreiding van de gevangenissen met twintigduizend cellen en zei niet uit te sluiten dat ze het leger probleemwijken in stuurt.

De verkiezingscampagne in Frankrijk lijkt meer en meer te gaan over traditioneel ‘rechtse’ thema’s als veiligheid en migratie. Dat is logisch, want bijna alle grote kanshebbers bij de verkiezingen zijn rechts. In de peilingen gaat president Macron – naar eigen zeggen ‘links liberaal’ – aan kop, maar de nummers twee, drie en vier zijn uitgesproken rechts.

Valérie Pécresse van de vroegere regeringspartij Les Républicains (Chirac, Sarkozy) is conservatief, maar komt steeds vaker met uitgesproken standpunten om ook de radicalere kiezers naar zich toe te trekken. “Er is een verband tussen immigratie en terrorisme. Er is een verband tussen immigratie en misdaad,” zei ze op nieuwszender BFM.

Pécresse verhardt haar koers omdat ze naast Macron twee belangrijke rivalen heeft: Marine Le Pen en Éric Zemmour. Die worden allebei tot het extreemrechtse kamp gerekend.

Volgens een peiling die afgelopen vrijdag verscheen zou Le Pen nu 17 procent van de stemmen krijgen, Pécresse 16 procent en Zemmour 12 procent. Emmanuel Macron is en blijft nummer één met 26 procent van de stemmen. Linkse kandidaten volgen pas vanaf de vijfde plaats in de peilingen.

Serieuze bedreiging

De drie rechtse kandidaten hebben samen nu dus zo’n 45 procent van de kiezers achter zich. Dat is van groot belang bij de tweede ronde van de presidentsverkiezingen, op 24 april. Daaraan doen alleen de twee kandidaten mee die bij eerste ronde, op 10 april, de meeste stemmen kregen.

Dat Macron doorgaat naar de tweede rond staat vrijwel vast. En als één rechtse kandidaat doorgaat naar de tweede ronde, zou die weleens de kiezers van de twee andere rechtse kandidaten ook achter zich kunnen krijgen bij die tweede ronde. En daarmee is ‘rechts’ een serieuze bedreiging voor de zittende president Macron.

Dat verklaart de reis van Macron naar Nice en zijn plotselinge liefde voor de politie. De politieke strijd gaat over rechtse thema’s, vooral veiligheid en migratie. Maar die koers is riskant.

Uit verscheidene peilingen blijkt dat de Fransen zich óók zorgen maken over hun koopkracht en over de volksgezondheid, lees: corona. En die thema’s komen nu veel minder aan bod.

En er is nóg een factor die de campagne de komende drie maanden een nieuwe wending kan geven: onzekerheid. Heel veel Fransen weten nog niet óf ze gaan stemmen en weten ook nog zeker niet op wíe ze gaan stemmen. Volgens onderzoek van Ipsos is tussen oktober en december 30 procent van de Franse kiezers van standpunt gewijzigd over zijn of haar stemgedrag.

Meer over