Facebook dreigt iPhone-gebruikers: ‘Zonder je data geen gratis app’

Sommige iPhonebezitters met Facebook en Instagram krijgen een onheilspellende boodschap in beeld: weigeren ze om het verzamelen van privégegevens in te schakelen, dan bestaat de kans dat de apps straks niet meer gratis zijn. Achter dat dreigement zit een strijd die het moederbedrijf al lange tijd voert met techreus Apple.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

De melding springt in beeld bij gebruikers met een iPhone of iPad die de nieuwste software-update iOS 14.5 hebben geïnstalleerd. ‘Deze versie van iOS vereist ons toestemming te vragen om sommige gegevens te volgen waarmee we onze advertenties verbeteren,’ aldus het sociale netwerk.

Facebook verzamelt die privégegevens al langer, en zegt daarmee onder meer reclames te personaliseren. Het zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld reclame voor handtassen te zien krijgt als je recent op internet naar een nieuwe tas had gezocht.

Volgens moederbedrijf Facebook kan het zijn sociale netwerken Facebook en Instagram alleen gratis houden als het die data blijft verzamelen. Met andere woorden: geven te weinig mensen toestemming voor de dataverzameling, dan bestaat de kans dat beide apps ooit geld gaan vragen.

Apple heeft in iOS 14.5 juist een speciale privacyschakelaar toegevoegd, waardoor appmakers vooraf toestemming moeten vragen voor ze bepaalde informatie mogen verzamelen. Op die manier hoopt het bedrijf de gegevens van gebruikers beter te beschermen.

De telefoonmaker zet steeds meer in op privacy. Vorig jaar werd het bijvoorbeeld ook mogelijk accounts binnen apps te maken met je Apple ID, waarbij je echte e-mailadres verborgen wordt gehouden. Daarnaast belooft Apple dat privédata nooit door eigen diensten wordt verzameld en verkocht.

Verzet

Facebook verzet zich al maandenlang tegen de privacyschakelaar. De komst van de software-update werd al eens uitgesteld nadat Facebook zei meer tijd nodig te hebben om zich voor te bereiden. Daarnaast sprak Facebook zich meermaals kritisch uit over de nieuwe mogelijkheid.

Volgens de techreus zou de privacy-optie bijvoorbeeld het leven van kleine ondernemers moeilijker maken. Die adverteren op Facebook, maar zouden zonder gerichte reclame minder goed hun doelgroep kunnen vinden. In paginagrote advertenties beschuldigde het bedrijf Apple van het ‘verwoesten van het vrije internet’.

Mogelijk zelfs rechtszaak

Techwebsite The Information meldt op basis van ingewijden dat Facebook zelfs een rechtszaak tegen Apple zou voorbereiden, waarin het de iPhonemaker beticht van machtsmisbruik.

Het zou niet de eerste rechtszaak van die orde zijn voor Apple. De Europese Commissie concludeerde afgelopen week zelf nog dat Apple zijn macht misbruikt door bijvoorbeeld een hoge commissie van Spotify te eisen, terwijl de eigen muziekdienst Apple Music daar geen last van heeft. Ook die zaak wordt bij de rechter aangevochten.

Zo werkt de privacyschakelaar

Op het moment is de privacyschakelaar alsnog vol in gebruik. iPhoneapps die je privédata willen volgen, moeten daar vooraf eerst expliciet toestemming voor vragen.

In de instellingen van je iPhone of iPad kun je ook naar de optie ‘Privacy’ gaan en klikken op ‘Tracking’. Daar wordt bijgehouden welke apps toestemming hebben - en kun je desgewenst de vraag om privédata zelfs uitschakelen.

Meer over