PlusAchtergrond

Bij de rij voor de veerboten wordt voelbaar dat de Britten zichzelf buiten de EU hebben geplaatst

Engelse vakantiegangers wordt een nieuw horrorweekend voorspeld bij de veerboten naar Frankrijk. De Britse wegenwacht en lokale overheden verwachten weer gigantische wachttijden.

Bob van Huët
Lange files met Britse vakantiegangers, afgelopen weekeinde  in de haven van Dover. Beeld Gareth Fuller/AP
Lange files met Britse vakantiegangers, afgelopen weekeinde in de haven van Dover.Beeld Gareth Fuller/AP

Afgelopen weekeinde al moesten sommige vakantiegangers in het zicht van de veerboten van Dover en Folkestone in Zuidoost-Engeland in hun volgepakte auto’s overnachten. Een gezin meldde 21 uur over de laatste vijf kilometer te hebben gedaan. De Franse douane – die aan de Britse kant van Het Kanaal paspoorten controleert – kon de uittocht moeilijk behappen, naar verluidt vanwege personeelstekorten.

Hoewel de wachttijden na het weekeinde geleidelijk aan dragelijker zijn geworden, wordt voor komend weekeinde opnieuw veel ellende verwacht als een volgende golf Britten eropuit trekt.

Lange controletijd

Onverwacht komt het natuurlijk niet. Het zijn echter wel de eerste echt grote uittochtweekeinden sinds de brexit en na alle reisbeperkingen vanwege corona. Pas nu wordt goed voelbaar dat de Britten zichzelf buiten de EU hebben geplaatst.

Vóór brexit, zo is uitgerekend, reed een Brits gezin met kinderen gemiddeld in zo’n vijf seconden langs de Franse douaniers. Afgelopen weekeinde zou die passage gemiddeld anderhalve minuut per auto hebben geduurd omdat elk gezinslid vanwege brexit nu een stempel in zijn of haar paspoort moet hebben. Zaterdag kwamen er twaalfduizend auto’s voorbij, op zondag tienduizend, dat zijn heel wat minuten.

Ter vergelijking: vorig jaar werden in hetzelfde vakantieweekeinde bij de veerboten respectievelijk 2400 en 1900 auto’s geteld. Het draait allemaal om een stempeltje want niet-ingezetenen van de EU, dus ook Britten, mogen de toegestane verblijfslimiet in de Europese Unie (90 dagen) nu eenmaal niet overschrijden.

De Britse tabloids schreeuwen namelijk moord en brand en beschuldigden de al sinds het jaar 1066 (Slag bij Hastings) gehate Fransen ervan ook nog eens moedwillig de vakantie van hun lezers te verpesten. ‘Hadden jullie maar niet voor brexit moeten stemmen,’ kaatsten enige anti-brexitstemmers het balletje niet zonder leedvermaak terug in de sociale media.

Juridische stappen

Britse vakantiegangers ontdekken feitelijk het ‘nieuwe normaal’, ziet ook Lennard van Otterloo, Nederlands ondernemer in Londen en al jaren bezig met brexitzaken. “Er wordt gezegd dat de Fransen niet voldoende grenswachten hebben ingezet. Ik weet niet wat daarvan waar is. Wel weet ik dat de Engelse Kanaalhavens, waaronder Dover, nu bezig zijn met juridische stappen tegen de Britse regering omdat zij dit hadden voorzien en specifiek hadden gevraagd om geld om meer controles aan de grens te kunnen organiseren. Maar daar heeft Londen nee tegen gezegd. De conservatieve regering heeft er expliciet voor gekozen de eigen inwoners een zogeheten ‘derde staat’-status te geven, dus los van de EU.”

De Britse boosheid was terug te horen in de debatten tussen de ministers Rishi Sunak (Financiën) en Liz Truss (Buitenlandse Zaken), die beiden in de race zijn om de afgetreden premier Boris Johnson op te volgen. Beiden wijzen naar de Fransen. Volgens de Franse minister Clement Beaune (Transport) houdt Frankrijk zich keurig aan de nieuwe regels, maar heeft het wel last van personeelstekorten zoals meer landen in Europa. Meer niet. Intussen moeten ze namens Europa wel de buitengrenzen controleren.

Van Otterloo: “Wij verwachten ook dat Kroatië de grens met Servië namens ons controleert of de Polen de grens met Belarus. Dit is precies hetzelfde, hoe vervelend het ook is voor die Britse vakantiegangers. Als ze een uitzondering zouden maken voor de Britten staan er meteen 25 andere landen aan de deur die dezelfde behandeling willen.”

Volgens de Britse commentator en voormalig correspondent in Frankrijk, John Lichfield, is de ellende voor de toeristen strikt genomen niet de schuld van brexit maar van ‘opeenvolgende Britse regeringen die hebben gefaald de brexit voor te bereiden en die ook hebben gefaald het Britse volk te onderwijzen wat de brexit betekent’.