PlusAchtergrond

Al drie artiesten verlieten Spotify om misinformatie in een podcast, maar Spotify verdient ook flink aan diezelfde podcast

En dat is drie. Na Neil Young halen ook Joni Mitchell en gitarist Nils Lofgren hun muziek van Spotify, uit protest tegen de coronadesinformatie op het platform in de podcast van de Amerikaanse Joe Rogan. Vooralsnog geeft Spotify geen krimp.

Tom Kieft
null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Als Neil Youngfan was je tot vorige week met een Spotify-abonnement de koning te rijk: op het streamingplatform stond het volledige 54 jaar omvattende oeuvre van de Canadese rocker met de nasale hoge stem. Zijn 6 miljoen maandelijkse luisteraars moeten nu echter een andere manier zoeken om zijn muziek te kunnen beluisteren. Behalve een handjevol Neil Youngsongs van compilatiealbums en, om onduidelijke redenen, een live-album uit 1989, is zijn omvangrijke oeuvre van het platform verwijderd.

De 76-jarige Young had de streamingdienst een ultimatum gesteld. Hij wilde onder geen beding dat zijn muziek nog langer op hetzelfde platform als de podcast van Joe Rogan zou staan. Daarin zou namelijk volgens hem ‘levensgevaarlijke misinformatie over het coronavirus’ worden verspreid. ‘They can have Rogan or Young. Not both,’ schreef Young afgelopen maandag in een inmiddels verwijderde open brief.

Het werd Rogan. In een statement zei Spotify de beslissing van Young te betreuren, maar creatieve vrijheid belangrijk te vinden voor het platform. Bovendien zou Spotify al 20.000 covidgerelateerde podcastafleveringen sinds het begin van de pandemie hebben verwijderd. Met andere woorden: de podcast van Rogan kan door de beugel.

Nazi-Duitsland

Die opstelling komt Spotify op toenemende kritiek te staan. Het is namelijk niet voor het eerst dat The Joe Rogan Experience onder vuur ligt. In zijn podcast nodigt de voormalige Fear Factor-presentator vaak controversiële gasten uit. Transgender personen moesten het meer dan eens ontgelden en ook worden geregeld onwaarheden verspreid over de coronapandemie. In de laatste aflevering oppert de controversiële dokter Robert Malone – die op Twitter geblokkeerd is vanwege de misinformatie die hij verspreidde over het coronavaccin – dat mensen massaal gehypnotiseerd worden om te geloven in het vaccin. Net als in nazi-Duitsland was gebeurd, redeneert Malone.

Begin deze maand pleitte een groep van honderden artsen al in een open brief voor het verwijderen van de aflevering, vanwege de onware en gevaarlijke dingen over de pandemie die erin worden gezegd. Afgelopen week volgde het ultimatum van Neil Young, die als overlever van polio (waartegen hij toen hij het kreeg nog niet was gevaccineerd) een sterk pleitbezorger is van het belang van vaccins.

Inmiddels hebben ook Joni Mitchell en gitarist Nils Lofgren besloten hun muziek van de streamingdienst af te halen en ook prins Harry en zijn vrouw Meghan, die in 2020 een miljoenendeal met Spotify sloten om voor het bedrijf podcasts te gaan maken, riepen Spotify op om veranderingen op het platform door te voeren om zo desinformatie tegen te gaan.

Cultlegende

Vooralsnog blijft het stil vanuit Spotify. Volgens vele internationale media heeft dat een voor de hand liggende reden: The Joe Rogan Experience, waarvan Spotify de exclusieve rechten in 2020 volgens The Wall Street Journal voor 100 miljoen dollar zou hebben gekocht, is de populairste podcast op de streamingdienst. Elke aflevering wordt zo’n 11 miljoen keer gestreamd.

Rogan is daarmee voor Spotify een inkomstenbron vergelijkbaar met Justin Bieber, of Ed Sheeran (aan podcasts wordt meer verdiend dan aan het streamen van nummers). Daartegenover is Neil Young, toch vooral een cultlegende en populair bij een wat ouder publiek, een kleine speler. Laat staan dat Spotify zich ernstige zorgen maakt over het vertrek van Nils Lofgren, de gitarist van onder andere Neil Youngs band Crazy Horse.

Toch lijkt de rel het bedrijf wel degelijk te schaden. Afgelopen week is de marktwaarde van Spotify met zes procent gedaald, dat is bijna 1,9 miljard euro, vermoedelijk mede door de protestactie van de Canadese zanger. De grote concurrent Apple Music zag ook meteen de kans schoon om op de rel in te springen. Op Twitter doopte de streamingdienst zich om tot ‘The home of Neil Young’, waar zijn hele oeuvre wél nog gewoon te beluisteren valt.