Kiezen voor Massa of Räikkönen

Kimi Räikkönen wil de pits verlaten terwijl de brandslang nog niet is ontkoppeld: een monteur raakt licht gewond en de Fin verliest kostbare seconden. Foto AP/Robert Ghement Beeld
Kimi Räikkönen wil de pits verlaten terwijl de brandslang nog niet is ontkoppeld: een monteur raakt licht gewond en de Fin verliest kostbare seconden. Foto AP/Robert Ghement

VALENCIA - Het werd een Braziliaanse show op het gloednieuwe circuit van Valencia. Felipe Massa won de Grand Prix van Europa zoals hij wilde, in een race waarin Lewis Hamilton met zijn tweede plaats netjes overeind bleef.

Conclusie: Hamilton behoudt de eerste plaats in het algemeen klassement en Ferrari heeft een probleem op te lossen. De stal zal een krachtige keuze moeten maken tussen Massa en Kimi Räikkönen.

Die keuze moet op Massa vallen, al houdt hij zelf de boot af. ''Nee, ik denk dat de verhoudingen binnen onze ploeg gelijk blijven. We moeten het race voor race bekijken.''
Mooie diplomatieke taal, maar met nog zes races te gaan kijkt Kimi Räikkönen intussen tegen een achterstand van dertien punten aan ten opzichte van Hamilton en is die kloof voor Massa maar zes punten.

Massa rijdt beter dan Räikkönen. Dat was in Boedapest al zo, dat was in Valencia ook het geval. Op de Hungaroring plofte zijn motor in winnende positie twee ronden voor het einde, nu was het optreden van Massa minstens zo sterk. Räikkönen had wederom geen geweldig weekeinde.

Een wonderlijk incident in de pitstraat mocht de Fin worden aangerekend. In zijn haast reed hij net even te snel weg, terwijl de tankslang nog niet ontkoppeld was. Met als gevolg dat de bediener van de slang licht gewond raakte. Räikkönen verloor er kostbare seconden mee. Tot overmaat van ramp hoorde hij precies een ronde later ook nog eens zijn Ferrari ploffen; exit voor de Fin.

Het circuit van Valencia bood niet het spektakel waar iedereen op gehoopt had. Het circuit is snel, niet lastig of uitdagend genoeg. Van een stratencircuit zou je anders mogen verwachten.

Massa begon op de door de FIA op het laatste moment naar rechts verlegde gunstige startpositie en op Räikkönen na snelde de topzes precies weg zoals ze opgesteld stonden. Massa, Hamilton, Kubica begonnen en eindigden de race als nummer één, twee en drie.

In feite was er maar één slimste jongetje van de klas en die droeg de naam Timo Glock. Of misschien beter zijn teambaas Tadashi Yamashina. Bij Toyota was voor Glock gekozen voor een strategie met één pitstop. Het werkte prima. Glock ging als dertiende van start, won zes plaatsen en pakte als zevende twee mooie WK-punten. (PAUL ZWEVERINK)

null Beeld
Meer over