Voorwoord

Revolutie

Judith Zilversmit
Judith Zilversmit Artikel Beeld -
Judith Zilversmit ArtikelBeeld -

Amsterdam is een paradijs voor fietsers. Zelfs in een tijd waarin de straten zo’n beetje overal openliggen en de fietspaden vaak zijn gereduceerd tot hindernisbanen. Omleidingen of niet – het blijft een wonder dat je in een wereldstad binnen een half uur van Noord naar Zuid kunt fietsen.

Ik geniet dagelijks van mijn fiets­tochten door Amsterdam. Je registreert op de fiets hoe de stad erbij staat. Wie fietst, weet ook maar al te goed dat de fietspaden steeds meer worden gedomineerd door elektrische fietsen. Aan alle kanten word ik de laatste maanden voorbij gesjeesd door snelle types op een VanMoof.

Tien jaar geleden begonnen Taco en Ties Carlier hun bedrijf met een oplage van driehonderd fietsen. Inmiddels is hun streven bijgesteld: ze willen een miljoen mensen aan het fietsen krijgen op een VanMoof. Wereldwijd.

De broers vertellen in ons interview dat de snelle fietsen niet ­moeten worden gezien als een stoorzender, maar als vervanger van de auto, die in de stad nog altijd alle ruimte opeist. “Nota bene Parijs heeft twee maanden geleden de maximumsnelheid naar dertig gereduceerd. In de hele stad! Dat is de toekomst.”

Amsterdam heeft wat fietsen betreft last van de wet van de remmende voorsprong. “In Parijs, of New York, moeten ze nog veel fietspaden aanleggen. Die kunnen ze meteen een stuk breder maken.”

Het is nog even wennen, die revolutie in fietsersland. Maar als we over een paar jaar met z’n allen over de brede fiets­paden fietsen dan wel zoeven, kunnen we de aanblik van de stad blijven bewonderen.

Meer over