PlusFilmrecensie

Ook Hamaguchi’s (Drive My Car) eerdere film Asako I & II is nu in Amsterdam te zien

Na het succes van Drive My Car wordt nu ook Ryûsuke Hamaguchi's eerdere film Asako I & II uitgebracht, een lichtvoetig en door alledaags toeval gedreven relatiedrama.

Joost Broeren-Huitenga
Dankzij de Oscar voor Hamaguchi’s ‘Drive My Car’ krijgt zijn eerdere werk zoals ‘Asako I & II’ nu ook meer aandacht. Beeld
Dankzij de Oscar voor Hamaguchi’s ‘Drive My Car’ krijgt zijn eerdere werk zoals ‘Asako I & II’ nu ook meer aandacht.

Eerst zien we hun ontmoeting. Schalks oogcontact in een museum en – dankzij prachtig filmisch vuurwerk – opnieuw oogcontact op straat. Dan de toenadering – regisseur Ryûsuke Hamaguchi brengt de paar daadkrachtige stappen die Baku zet om bij Asako te komen dramatisch in beeld. En dan de kus, vrijwel zonder dat er een woord tussen de twee gewisseld is.

“Onmogelijk,” roept Baku’s beste vriend direct daarna, “zo gaat een eerste ontmoeting nóóit!” De film snijdt van de kus direct naar deze ontkrachting, tijdens een levendige avond in een café. Zo vervaagt Hamaguchi al voordat Asako I & II goed en wel op gang is de grens tussen de realiteit en de verhalen die mensen anderen én zichzelf vertellen.

Asako I & II ging al in 2018 in première in de hoofdcompetitie van het filmfestival van Cannes, en draaide in januari 2019 op het filmfestival van Rotterdam. De film was toen al aangekocht voor vertoning in Nederland, maar bleef op de plank liggen.

Dankzij het succes van Hamaguchi’s Murakami-verfilming Drive My Car, die afgelopen april de Oscar voor beste niet-Engelstalige film won, krijgt zijn eerdere werk nu alsnog wat welverdiende aandacht. Vorige maand verscheen al Wheel of Fortune and Fantasy (2021), en nu ook de film die Hamaguchi daarvoor maakte, en die zijn doorbraak op het hoofdpodium van de internationale cinema betekende.

Onberekenbare liefde

Omdat de film nu in het kielzog van Drive My Car wordt uitgebracht, is het verleidelijk om Asako I & II te bekijken als voorstudie voor dat latere meesterwerk. Ook dit is een boekverfilming; zoals Hamaguchi in Drive My Car Tsjechovs Oom Vanja verwerkt, zo verwijst hij hier naar Ibsens De wilde eend; en ook hier speelt een alledaags toeval een centrale rol.

Al die elementen worden in Asako I & II met net wat minder finesse behandeld. Toch doet het de film tekort om hem alleen in de schaduw van Drive My Car te zien. Al is het maar vanwege het fantasierijke centrale gegeven.

Want de film draait niet om de relatie tussen Asako en Baku – de onberekenbare liefde van Asako’s leven verdwijnt al snel weer. Maar twee jaar later ontmoet ze Ryohei, die als twee druppels water op Baku lijkt, maar een stuk betrouwbaarder blijkt.

Maar de vraag of deze relatie gebaseerd is op een leugen, en wiens leugen dat dan is, en of dat eigenlijk erg is, blijft boven de film hangen. Hoewel Hamaguchi zijn hand in het slot van de film net iets overspeelt, weet hij die vragen in Asako I & II op intrigerende wijze in te bedden in prachtige kleine scènes, wonderlijk in al hun alledaagsheid.

Asako I & II

Regie Ryûsuke Hamaguchi
Met Erika Karata, Masahiro Higashide
Te zien in Eye Filmmuseum, Rialto