Review

Klassiek: Igor Strawinsky - Petroesjka e.a. RFO/Van Zweden***

Over Jaap van Zweden wordt tegenwoordig veel en luid gejuicht en daar is ook alle reden toe. Er zijn weinig dirigenten die zich met zo veel voortvarendheid ontwikkelen als hij. Welk werk van welke componist hij ook dirigeert, het resultaat is vrijwel altijd zeer bevredigend. Bestaat er ook muziek waar Van Zweden geen raad mee weet, vraag je je onwillekeurig af.

Ja, die is er. Wonderlijk genoeg heeft Van Zweden vooralsnog niet werkelijk greep op Stravinsky. En de nieuwe cd waarop Van Zweden zijn Radio Filharmonisch Orkest en de Radio Kamer Filharmonie voorgaat in Petroesjka, Pulcinella en Symphonies d'instruments à vent vormt andermaal het bewijs.

Wie hoopte dat Van Zweden zich hiermee zou revancheren voor de tegenvallende opname van Le sacre du printemps, ook met het Radio Filharmonisch, komt van een koude kermis thuis. Ook in Petroesjka, spectaculaire balletmuziek die in precies dezelfde tijd als de Sacre ontstond, laat Van Zweden op essentiële onderdelen steken vallen. De uitvoering heeft onvoldoende ritmische slagkracht en er is te weinig kleur. In de Symhonies is de balans zoek tussen de blazers in de betoverende rituele koralen (trompet te prominent) en Pulcinella klinkt meteen al in het zwierige openingsdeel te stijfjes.
Jammer. (ERIK VOERMANS)
(Exton)

null Beeld
Meer over