PlusOpen tijdens corona

Keramiek Atelier Marjoke de Heer ziet vooral voordelen in het op afspraak winkelen

Van ondernemers wordt in coronatijd veel creativiteit gevraagd. Hoe gaan ze om met de lockdown? Dat lees je in de rubriek Open tijdens corona. Vandaag: Marjoke de Heer (61) van het gelijknamige Keramiek Atelier merkt dat mensen elkaar nu vaker servies cadeau doen.

Ella Santhagens
Marjoke de Heer. Beeld Susanne Stange
Marjoke de Heer.Beeld Susanne Stange

Wat betekent de gedeeltelijke lockdown voor uw zaak?

“Dat klanten niet meer spontaan mijn winkel in wandelen om mijn zelfgemaakte vazen en servies te kopen. Ze kunnen nu alleen op afspraak langskomen. Het voordeel hiervan is dat wanneer ik in mijn atelier aan het werk ben, ik niet constant hoef op te letten of er mensen binnenkomen. Dat geeft mij veel meer rust, waardoor ik me beter op mijn werk kan focussen.”

Hoe gaat de komende tijd eruitzien?

“Omdat ik zelf geen corona wil krijgen, vind ik het fijn dat mijn klanten alleen op afspraak kunnen langskomen. Bijna al mijn producten worden tegenwoordig aangeschaft via mijn website, dat werkt supergoed. Dat wil ik doorzetten.”

Heeft u nog creatieve inzichten ­gekregen door de situatie?

“Doordat mijn winkel dicht moest, besloot ik mijn webshop professioneler te maken en mijn Instagram als roeptoeter te gebruiken. Als ik bijvoorbeeld iets nieuws heb gemaakt of ergens mee bezig ben, zet ik dat op Instagram. Dat heeft echt goed uitgepakt, want ik heb er in coronatijd zo’n 3000 nieuwe volgers bijgekregen!”

Hoe houdt u de moed erin?

“Ik heb een heel trouwe klantenkring. Daar ben ik erg dankbaar voor. Ook al is mijn winkel dicht, mensen weten me altijd wel te bereiken. Vooral nu mensen niet naar een restaurant kunnen, willen ze thuis leuk servies hebben. Dat doen mensen elkaar nu ook veel vaker cadeau, merk ik.”

Wat is het eerste wat u gaat doen als de boel verder wordt versoepeld?

“Dat mensen alleen op afspraak kunnen langskomen wil ik er dan inhouden. Ik zit namelijk niet zo te wachten op veel kijkers en recreanten die alleen maar kijken en dan weer weggaan. Nu stem ik het contact veel beter af. Het is veel gerichter en minder onverwachts.”

“Voor klanten is dat ook fijn, omdat ze rustig kunnen kijken wat het aanbod is en ik eventueel nog servies of een urn voor ze kan maken.”

Keramiek Atelier Marjoke de Heer

Schellingwouderdijk 243
www.marjokedeheer.com

Tips? open@parool.nl.

Meer over