PlusFilmrecensie

Gevangen door de geheime politie: in Captives overheerst de absurditeit

Als de geheime politie in 1951 voor de deur staat vreest de familie Gál het ergste. In de Hongaarse film Captives staat de angst voor de geheime politie centraal – de parallellen met het huidige Hongarije onder Viktor Orbán zijn daarnaast niet van de lucht.

Elise van Dam
Ernõ Fekete en  Beeld
Ernõ Fekete en

In het Hongarije van begin jaren vijftig is de vrees voor de deurbel zo groot dat er een eigen woord voor is. Onder het repressieve communistische regime van Mátyás Rákosi kan die deurbel namelijk zomaar de geheime politie aankondigen.

Captives, dat zich afspeelt in 1951, begint met zo’n deurbel en inderdaad staat de gevreesde geheime politie op de stoep. Maar in plaats van iemand te arresteren en mee te nemen, stappen ze naar binnen bij de familie Gál en sluiten de aanwezigen op in het appartement. Iedereen die het vervolgens waagt om langs te komen – een bezorgd familielid, een gluiperige conciërge – wordt onverbiddelijk ook opgesloten.

Kristóf Déak won in 2016 een Oscar voor zijn korte film Sing en maakt met Captives zijn speelfilmdebuut. Hij benadrukt daarin vooral de absurditeit van de situatie. De film speelt zich nagenoeg volledig af in het appartement van het gezin, dat geen idee heeft waarom het wordt vastgehouden.

Viktor Orbán

Ondertussen verstrijken de dagen. Er worden kruiswoordpuzzels gemaakt en brood met reuzel gegeten totdat de voorraadkasten leegraken en onderhuidse spanningen opborrelen. Vooral tussen Ilona (Zsófia Szamosi) en haar jongere halfzus Sara (Eliza Sodró). Bij die laatste, zelf lid van de Partij, knaagt het gevoel dat er toch een reden moet zijn dat de geheime politie uitgerekend op de deur van haar zus bonsde. Ondertussen smoezen de buren over dat appartement dat als een zwart gat alles en iedereen opslokt die te dichtbij komt.

Dat Déak de kijker evenveel (of dus eigenlijk even weinig) informatie geeft als de personages is een logische zet, maar zorgt er ook voor dat de spanning er in het middendeel van de film een beetje uitloopt. Dat de film toch beklemt is dankzij de sterke openings- en slotakkoorden, die resoneren in het huidige Hongarije onder Viktor Orbán, waarin vrijheid wederom onder druk staat.

Captives

Regie Kristóf Deák
Met Zsófia Szamosi, Ernõ Fekete, Eliza Sodró
Te zien in Eye, Filmhallen en via Picl

Meer over