PlusExpositie

Falling Man: rijm en contrast in lockdown, seks, dood en religie

Wekelijks licht de redactie van Het Parool een bijzondere expositie of een fotoboek uit. Deze keer: Falling Man van de Amsterdamse fotograaf Claire Felicie.

Jan Pieter Ekker
Uit Falling Man.
 Beeld Claire Felicie
Uit Falling Man.Beeld Claire Felicie

De zwart-witfoto’s in Falling Man, het nieuwste fotoboek van de Amsterdamse fotograaf Claire Felicie, zijn bedoeld als kritiek op een samenleving waarin alles draait om ‘wat leuk en lekker is’. Als ‘tegenwicht tegen het almaar meer beklemtoonde en ten voorbeeld gestelde carpe diem: pluk de dag’.

Dat motto paste volgens Felicie bij het individualisme en de ongebreidelde consumptiedrang die steeds algemener werden in het Westen… tot het coronavirus en de daaropvolgende lockdowns het openbare leven lamlegden. “De hele samenleving werd tot stilstand gebracht. Alsof iemand aan de noodrem had getrokken van een almaar voortdenderende trein.”

Uit Falling Man. Beeld Claire Felice
Uit Falling Man.Beeld Claire Felice

Falling Man bestaat uit met een analoge Rolleiflex geschoten tweeluiken, waarin sprake is van rijm én contrast. Enerzijds zoomt Felicie in op reclameteksten en graffiti die zij aantrof in de uitgestorven stegen, als verwijzingen naar de levendigheid en drukte van weleer, en de werkzaamheden waaraan de Wallen hun naam te danken hebben. Anderzijds toont ze kruisen en knielende engelen van begraafplaatsen en beelden uit de Nicolaasbasiliek, waardoor de kijker wordt geconfronteerd met de stilte en ingetogenheid van kerk en kerkhof.

Claire Felicie: Falling Man, €45. Athenaeum Boekhandel aan het Spui in Amsterdam richt t/m 27 januari een etalage in met foto’s van Felicie op groot formaat. Het boek is daar ook gesigneerd te koop, net als op de website van de fotograaf: clairefelicie.com.

Meer over