PlusDe galerie van

De galerie van Annelien Kers: ‘De gesprekken over de werken gaan tegenwoordig veel meer de diepte in’

In de rubriek ‘De galerie van…’ laten we een keur aan Amsterdamse galeriehouders aan het woord: hoe zijn ze in de kunstwereld terechtgekomen, wat is het profiel van hun galerie, wat verzamelen ze zelf, en wat is de impact van corona? In dit deel Annelien Kers (38) van Kersgallery.

Oscar van Gelderen
Kers zoekt werken uit voor de solo van Karen Sargsyan, 2021.
 Beeld Sofie Simao
Kers zoekt werken uit voor de solo van Karen Sargsyan, 2021.Beeld Sofie Simao

1. Wat betekent kunst voor u?

“Ik zou graag een eloquent antwoord willen geven, maar de realiteit is dat kunst zoveel voor mij betekent in mijn hoofd en in mijn hart dat ik vaak worstel om die gevoelens en overdenkingen om te zetten in woorden. De essentie laat zich – voor mij – niet in woorden uitdrukken.”

2. Heeft u kunst van huis uit meegekregen?

“Mijn ouders zijn grote liefhebbers van moderne en ­hedendaagse kunst. Ze hebben mij meegenomen naar alle klassiekers en grote musea, zoals de Galleria Borghese in ­Rome, het Louvre in Parijs, het Prado in Madrid en het ­MoMA in New York. Ze zijn bovendien trouwe bezoekers van de tentoonstellingen in mijn galerie, wat ik erg waardeer.”

3. Hoe bent u in aanraking gekomen met de kunstwereld?

“Na mijn studie kunstgeschiedenis ben ik naar de kunstbeurs Frieze in Londen gegaan. Rondom deze beurs is ook een aangepaste programmering te zien, in kunstinstellingen in Londen. De beurs zelf was indrukwekkend, maar vooral het werk van Anish Kapoor in de Royal Academy is mij bijgebleven. Het werk Svayambh is een anderhalve meter hoog blok rode was, dat over een rails van de ene zaal naar de andere wordt geduwd. Bij elke doorgang laat het blok een laagje was achter op de deurposten.”

Svayambh van Anish Kapoor, 2009.  Beeld
Svayambh van Anish Kapoor, 2009.

4. Wat was uw eerste betrekking in een galerie? Of bent u gelijk zelf een galerie begonnen?

“Rond 2008 was ik bezig mijn master en opleiding aan de Willem de Kooning Academie af te ronden en signaleerde ik al pratend met mijn medestudenten een probleem: er zijn te veel kunstenaars en er is te weinig plek om ze een podium te geven. Daarnaast zijn de eindshows van alle academies verspreid over het hele land, dus bedacht ik een platform om een selectie van het beste talent van alle academies te tonen.”

“Ik worstelde ook met de vraag wat de waarde van mijn eigen kunstwerken was; het leek me interessant om die vraag juist bij het publiek neer te leggen. Zo ontstond een veilingplatform voor jonge kunstenaars: Ongekend Young Masters@Auction. Deze tentoonstellingen en veilingen vonden plaats in grote, leegstaande panden, zoals het voormalige art’otel en het oude Handelsbladkantoor in Amsterdam. De veilingen waren succesvol en de – toen nog – onbekende kunstenaars werden uitgenodigd om in vooraanstaande galeries te exposeren.”

Annelien Kers als tiener, rond 1998. Beeld
Annelien Kers als tiener, rond 1998.

“Het was voor mij dus een logische stap om zelf een galerie te openen. Ik ben begonnen met verschillende pop-upgaleries: in de Van Baerlestraat, de Van Hoytemastraat in Den Haag en op Centraal Station Utrecht. Uiteindelijk ­besloot ik me in Amsterdam te vestigen aan de Lindengracht, in het hart van de Jordaan. Dit gebied past het ­beste bij mij: de combinatie van de locatie en de unieke sfeer van de Jordaan waren bepalend.”

5. Hoe zou u het profiel van uw galerie willen omschrijven?

“Kersgallery toont topwerken van topkunstenaars. Veelal zijn dit werken van kunstenaars die vanuit museaal perspectief hun strepen al hebben verdiend, maar ik vind het ook leuk om jongere kunstenaars een kans te geven. Vaak koppel ik dit aanstormende talent aan bekende namen. Dit is vaak voor beide partijen een bron van inspiratie.”

“Er zijn eigenlijk twee stromingen in de actuele kunst die Kersgallery toont. Aan de ene kant kunstenaars die het theatrale en absurde van het dagelijks leven – en van het wereldtoneel – laten zien: Raquel van Haver, Gé-Karel van der Sterren, Karen Sargsyan en David Bade. En aan de ­andere kant kunstenaars die middels het abstract-impressionistische gebaar verslag willen doen van de natuur in al haar wonderbaarlijkheid, met al haar geheimen: Lotte Wieringa en Marc Mulders. Mette Sterre bevindt zich mooi genoeg precies tussen deze twee werelden in. Bij alle kunstenaars gaat hun verslag van die wonderlijke, mystieke natuur, of die theatrale dagelijkse werkelijkheid, ­gepaard met een element van bezwering en sublimatie.”

Performance van Mette Sterre in de pop-up Kersgallery in de Van Baerlestraat, 2011.  Beeld
Performance van Mette Sterre in de pop-up Kersgallery in de Van Baerlestraat, 2011.

6. Wat vindt u het mooiste aspect van het vak galeriehouder?

“Ik voel me bevoorrecht iedere dag met kunst bezig te mogen zijn, nieuw talent te ontdekken en dat een platform aan te bieden en te tonen aan het publiek.”

7. Met welke galeries voelt u zich nationaal/internationaal verwant?

“Een bevriend kunstenaar heeft me een keer vergeleken met Annina Nosei, wat ik als een groot compliment heb ­ervaren. Zij was de eerste die het werk van Jean-Michel Basquiat toonde. Ook liet zij voor het eerst Shirin Neshat zien. Het zou natuurlijk geweldig zijn als Raquel van Haver of Lotte Wieringa door de gerenommeerde Gagosian Galery worden ontdekt bij Kersgallery.”

8. In een ideale wereld: welke kunstenaar zou u het allerliefst vertegenwoordigen?

“Op Volta Basel, twee jaar geleden, wilde ik een Willem de Kooning tonen naast het werk van Marc Mulders en Karen Sargsyan. Mulders had een ode gemaakt aan De Kooning, en het leek mij interessant om die twee naast elkaar te kunnen zien. Ik probeerde via kunsthandelaren aan een De Kooning te komen, maar helaas is dat niet gelukt.”

Stand op Volta Basel met werk van Marc Mulders en Karen Sargsyan, 2019. Beeld
Stand op Volta Basel met werk van Marc Mulders en Karen Sargsyan, 2019.

9. Wat is er veranderd in de kunstwereld sinds u uw eerste stappen zette?

“Er wordt tegenwoordig veel meer online gekocht en verkocht dan een paar jaar geleden. Via Instagram verkoop ik de laatste tijd geregeld werken. Ik weet niet zeker of ik de online beurzen nou een groot succes vind. Kunst laat zich slechts beperkt online zien. Uiteindelijk moet je de werken ook zien, ervaren en voelen.”

10. Wat/wie verzamelt u zelf?

“In mijn huis heb ik natuurlijk van veel kunstenaars uit mijn stal werken hangen, zoals Raquel van Haver, Marc Mulders, David Bade en Kim Dorland. Ook koop ik regelmatig wat op veilingen. Zo heb ik onder andere wat werken van Günther Förg verzameld.”

Met werk van Raquel van Haver, 2021. 
 Beeld Sofie Simao
Met werk van Raquel van Haver, 2021.Beeld Sofie Simao

11. Heeft corona uw denken over de kunstwereld beïnvloed?

“Jazeker, normaal vlieg ik van de ene beurs naar de andere en dat was afgelopen jaar niet het geval. Ik wil me het ­komende jaar dan ook meer focussen op een aantal goede beurzen en niet meer alles doen. Het lijkt erop dat mensen meer tijd hebben – en nemen – om zich echt te verdiepen in hedendaagse kunst; ze nemen langer de tijd voor een galeriebezoek en de gesprekken over de werken gaan veel meer de diepte in.”

12. Kunt u zich een leven zonder kunst voorstellen?

“Nee, want leven is kunst.”

Meer over