PlusAchtergrond

Accountant wordt ontwerpster: ‘Mijn jurk kun je aan van boardroom tot bar’

Nu we weer meer naar kantoor mogen, vraagt de garderobe hernieuwde aandacht. Robine de Louw-Rademakers (38), voormalig registeraccountant op de Zuidas, ontwerpt jurken die je kunt dragen ‘van boardroom tot bar’.

Beeld Lin Woldendorp

Dat Robine de Louw-Rademakers de georganiseerdheid zelve is, bleek bij een eerste gesprek dat ze had bij haar websitebouwer. Ze klapte haar laptop open en daar verscheen een Excelbestand met elf tabbladen, waar ze de ­hele website al had uitgetekend: hier een blok met een foto ‘die je meeneemt’, daar een dropdown-menu met alle ­maten, hier de servicevoorwaarden en daar het lookbook met een kijkje achter de schermen. Of hij daarbij kon helpen? “De websitebouwer haalde zijn collega’s erbij, want zo’n georganiseerd plan had hij nog nooit gezien,” vertelt De Louw-Rademakers vanuit haar kantoor aan huis in Oud-West.

“Datzelfde had ik dus ook bij het atelier waar ik mee ­samenwerk. Ik had een enorm ingewikkelde partij ritsen – elk model jurk, elke kleur en elke maat heeft een andere rits. Dus die heb ik keurig gesorteerd en per categorie in plastic zakjes gedaan, inclusief sticker met alle info.” Ze moet er zelf ook wel om lachen. “Dat zit blijkbaar toch in me. Bij mij moet alles perfect zijn.”

Business casual

Het is met zulke Excelsheets niet verbazend te noemen dat Robine de Louw-Rademakers een verleden heeft als accountant. Een verleden waarin ze 24/7 werkte op de ­Zuidas, bij Deloitte, later bij EY (voorheen Ernst&Young), een puik salaris had en luxe secundaire arbeidsvoorwaarden. Waarin ze bovendien als jonge, ambitieuze vrouw op weg was naar de top. Toch zegde ze die wereld vaarwel om haar droom waar te maken: een eigen modelijn opzetten. In 2017 nam ze ontslag en begon ze met het bouwen aan haar merk Rouxbien – wat zowel een woordspeling is op haar naam als op de jurken die ze verkoopt.

Sinds eind 2019 is de collectie van zes jurken, die tussen de 170 en 190 euro kosten, online ­beschikbaar. Rouxbien richt zich op vrouwen van tussen de 25 en 40 jaar oud die op zoek zijn naar een business casual jurk die je kunt dragen ‘van boardroom tot bar’. De jurken hebben allemaal een kenmerkende rits aan de achterkant, van boven tot onder. Doe de rits een stukje open aan de ­onderkant en je kunt er comfortabel mee fietsen of traplopen, bedacht De Louw-Rademakers.

Jurkentype

En zo waren er wel meer eigen ervaringen die ze meenam in het opzetten van haar bedrijf. “Ik ben altijd al een jurkentype geweest,” zegt ze. “Als meisje wilde ik altijd al een ‘juhjuh’ aan, een jurkje dus, en nog steeds heb ik geen ­enkele broek in de kast. Toch was er op alle jurken die ik droeg wel wat aan te merken. Vaak kon je er dus niet lekker in fietsen of het model bleek te kort om naar kantoor te dragen. En had ik een supermooie jurk gevonden, moest die per se naar de stomerij! Ik wil zo’n jurk gewoon in de wasmachine kunnen doen.”

Beeld Lin Woldendorp

Naast die persoonlijke ervaringen, raakte De Louw-­Rademakers ook geënthousiasmeerd door de ondernemers die ze trof op de Zuidas. “De laatste vier jaar werkte ik in de fusie- en overnamemarkt; dan zit je dus met de ceo’s en oprichters van bedrijven aan tafel. Ik zag hen met veel passie praten over hun product en opeens viel het kwartje: wow, hoe cool zou het zijn als ik ook dag en nacht met mijn eigen product kan bezig zijn en niet alleen voor anderen werk, zoals hier? Ik heb genoeg gespaard, ik heb geen kinderen en een partner met een vast salaris – nu is mijn kans.” Overigens bleek ze, een maand nadat ze ontslag had genomen, zwanger te zijn. “Dat kwam er ook nog even tussendoor gefietst ja, haha! Daardoor heeft het wat langer geduurd dan gepland.”

Online cursus

De Louw-Rademakers is een enthousiaste spreker, die veel wow’s en uitgerekte ‘jaaa’s’ en ‘neee’s’ in haar zinnen gooit. Bijvoorbeeld als ze haar ex-collega’s imiteert die ze heeft verteld dat ze jurken gaat ontwerpen. “Wááát!? Neee joh, Ro, ben je gek worden?” Tegelijkertijd kan ze een zakelijke toon aanslaan, die uitstraalt dat ze weet waar ze het over heeft. “Daardoor denk ik dat veel bedrijven waar ik nu mee samenwerk erop vertrouwden dat ik niet het zoveelste meisje was dat ‘even’ wat jurkjes wilde maken.”

Toch had De Louw-Rademakers, toen het eenmaal zover was, wel even een ‘oh shit, en nu?’-gevoel. Want waar te ­beginnen, in de uitgebreide stappenketen van het maken en verkopen van een kledingstuk? “Ik stuitte op een online cursus over hoe je een kledingmerk opzet, gegeven door een dame die al dertig jaar in de mode-industrie zit. Daar heb ik veel aan gehad.”

De grootste uitdaging zat ’m er volgens De Louw-Rademakers in om al die losse leveranciers bij elkaar te zoeken. “Het is misschien een cliché, maar er komt echt zo veel meer bij kijken dan je denkt.” Ze somt op: een website regelen, een fotoshoot, een stoffenleverancier uitzoeken, maar ook de verpakking, de waslabels of de ‘hang tags’ – die kaartjes die aan het kledingstuk hangen. “Ik wilde daar mijn logo mooi in het zwart op gedrukt hebben, maar dat bleek zo ingewikkeld, dat er zes meetings overheen zijn gegaan voordat het lukte.”

Rode rits

Ook De Louw-Rademakers merkte overigens dat mensen door corona hun hand op de knip hielden. Ze besloot er het positieve van in te zien: eindelijk een rustpauze na de vliegende start van begin dit jaar. Zo kon ze zich eens verdiepen in de wereld van online adverteren – wat uiteraard hele Excelsheets vol analyses en scenario’s heeft opgeleverd. De eerste resultaten van de nieuwe onlinestrategie lopen nu binnen en de zaken lijken weer ‘back to normal’ te gaan.

De best verkopende jurk is de ‘Amsterdam-dress’: een zwarte, aansluitende jurk met rode rits aan de achterkant. De verkoop gaat vooral online, maar het leukste vindt De Louw-Rademakers het als klanten een jurk bij haar in het thuisatelier komen kopen. “Dan zie je de reacties. Eén vrouw liep meteen in de jurk naar buiten en ging er in lunchen. Hilarisch toch?” En de Zuidas, mist ze die nog? “Ik mis het uitchecken van de outfits van de Zuidasdames weleens, dat deed ik altijd graag.” 

Beeld Lin Woldendorp

Van Amsterdamse zakenvrouw naar modemerk 

LINJA Shoes. De Amsterdamse Bianca Blom werkte bij een groot advocatenkantoor en vroeg zich af waarom hoge hakken nooit comfortabel kunnen zijn. Ze waagde de stap en ontwikkelde samen met een orthopedische schoenmaker een pump waarvan ze claimt dat je er twee keer langer op kunt lopen dan normaal. Bekende vrouwen als Eva Jinek en Dionne Stax zijn al fan. 

ParioliHet label Parioli zit tussen een kledingwinkel en couturier in: ze maken kleding op maat, op basis van bestaande stukken. Het gemak van een bestaand ontwerp én van perfect aansluitende kleding dus. Eigenaar Sanne Schoenmaker is econoom en zocht voor haar eerste zakelijke opdracht nette kleding; nu maakt ze die zelf, samen met haar zus en moeder. 

Loes Vrij. Twintig jaar lang stond er advocaat op het visitekaartje van Loes Vrij. In 2012 maakte ze de switch en sindsdien is ze een serieuze ­tassenontwerpster. Haar ontwerpen zijn eigenzinnig, edgy en gemaakt van Italiaans leer. Ze exposeerde in het Tassenmuseum Amsterdam.

Meer over