Tweede Kamer maakt zich zorgen om Duitse tolplannen

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur moet gaan overleggen met haar Duitse collega's om hen af te brengen van het plan om tol te heffen op de Autobahn. Dat willen PvdA, CDA en SP.

redactie
Minister van Verkeer, Melanie Schultz van Haegen Beeld anp
Minister van Verkeer, Melanie Schultz van HaegenBeeld anp

'Ik ben hier ongelukkig mee', zei PvdA-Kamerlid Attje Kuiken. 'Dit is echt nadelig voor mensen aan de grens. De minister moet gaan overleggen met de Duitsers.' CDA-Kamerlid Sander de Rouwe sprak van 'een duidelijke stap in de verkeerde richting'. 'Ik wil van Schultz weten wat ze hieraan gaat doen.'

Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir is het voor Duitsland niet mogelijk om onderscheid te maken tussen Duits en buitenlands verkeer. 'Het zou goed zijn als Schultz uitlegt dat het juridisch niet kan. Als Duitsland niet voor rede vatbaar is, moet er harder geschut ingezet worden, zoals juridische maatregelen."

Tolplannen
Onderhandelaars van CDU/CSU en SPD bereikten vandaag een akkoord over tolheffing die is gericht op buitenlandse automobilisten op Duitse snelwegen.

Vanwege EU-recht moet de tol ook van Duitse automobilisten worden gevraagd. Buitenlanders mogen niet worden gediscrimineerd met de heffingen. Maar de Duitse belastingbetaler en automobilist wordt in de plannen gecompenseerd voor het verlies door tolgeld. De regeling moet ook geld opleveren voor miljardeninvesteringen in wegen en spoorwegen in de Bondsrepubliek. Nadere details moeten nog worden uitgewerkt, maar het is de bedoeling dat de wet in de loop van 2014 wordt aangenomen. De tolheffing zou dan al op 1 januari 2015 kunnen beginnen.

EU wacht af
Brussel wacht de details af van de Duitse plannen om ook buitenlandse weggebruikers tol te laten betalen voor de Duitse wegen 'Het venijn zit 'm in de details', aldus een zegsvrouw van verantwoordelijk Europees commissaris Siim Kallas (Transport) dinsdag in een eerste reactie.

De zegsvrouw onderstreepte dat Duitsland heeft gezegd ervoor te zorgen dat de plannen in lijn zijn met de Europese regels.
Onder meer door druk uit Brussel pasten Oostenrijk en Slovenië hun oorspronkelijke tolheffingsplannen aan omdat die te discriminerend waren voor buitenlandse automobilisten. Beide landen wilden een vignet voor lange duur verplicht stellen, maar de commissie meende dat dat niet eerlijk was tegenover de buitenlandse gebruikers die slechts sporadisch van de wegen gebruik maken.

Meer over