Tunnelboormachine Noortje weer in zicht

De bouwvakkers die de nieuwe metroverbinding Noord-Zuidlijn aanleggen, konden vanochtend een eerste blik werpen op het graafwiel van boor Noortje. Zij ligt al sinds oktober 2010 diep onder de grond van het Amsterdamse Rokin, waar een gelijknamig metrostation moet komen.

ANP/Redactie
De bouwvakkers die de nieuwe metroverbinding Noord-Zuidlijn aanleggen, werpen een eerste blik op het graafwiel van boor Noortje. Zij ligt al sinds oktober 2010 diep onder de grond van het Amsterdamse Rokin, waar het gelijknamig metrostation wordt gebouwd. © ANP Beeld
De bouwvakkers die de nieuwe metroverbinding Noord-Zuidlijn aanleggen, werpen een eerste blik op het graafwiel van boor Noortje. Zij ligt al sinds oktober 2010 diep onder de grond van het Amsterdamse Rokin, waar het gelijknamig metrostation wordt gebouwd. © ANP

Noortje rust sindsdien in de donkere aarde vlakbij haar 'kleine zusje' Gravin, met wie zij in dat jaar de eerste tunnels voor de metrolijn tussen het Damrak en station Rokin groef.

De afgelopen maanden hebben metrobouwers de grond naar Noortje vrijgemaakt. Daarvoor moesten zij de grond rondom de boor eerst bevriezen. De bouwers gaan Noortje de komende tijd uitgraven en ontmantelen. Haar boorschild blijft staan en is straks een deel van de tunnels van de Noord-Zuidlijn. Hetzelfde gebeurt met het boorschild van Gravin.

De metroverbinding Noord-Zuidlijn moet Amsterdam-Noord en het huidige station Amsterdam-Zuid met elkaar in 2017 verbinden.

Werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn onder het Stationsplein in Amsterdam. Links staat de tweede boor Noortje klaar om de tweede tunnel te boren. Archieffoto 2010 © ANP Beeld
Werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn onder het Stationsplein in Amsterdam. Links staat de tweede boor Noortje klaar om de tweede tunnel te boren. Archieffoto 2010 © ANP
Meer over