Treinmachinist beboet voor bijna-botsing

Een treinmachinist die afgelopen september bij Hattemerbroek met hoge snelheid door een rood sein reed waardoor bijna een botsing ontstond, heeft een boete van 3800 euro gekregen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De machinist had te weinig geremd na het gele sein dat hij even daarvoor had gepasseerd.

null Beeld Archieffoto ANP
Beeld Archieffoto ANP

De trein uit de richting Lelystad kwam uiteindelijk op een stuk spoor terecht waar een intercity uit Amersfoort overheen moest komen. Die moest daardoor een 'snelle stop' maken, waardoor hij ruim 200 meter vóór het punt van een mogelijke botsing tot stilstand kwam.

De machinist reed bij het rode sein 94 kilometer per uur, terwijl hij bij het gele sein ervoor de snelheid had moeten verlagen tot 40 kilometer per uur, maakte de ILT vandaag bekend. Ze vindt het een ernstig incident.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil dat de NS snel maatregelen neemt om het risico te beheersen dat een machinist onvoldoende remt bij een geel sein. Zij heeft NS verzocht om voor 1 juni samen met spoorbeheerder ProRail met een plan van aanpak te komen, liet ze de Tweede Kamer dinsdag weten.

De NS zegt in een reactie aan een oplossing te werken en zet met ProRail in op het systeem Orbit. Als een machinist te hard op een rood sein afrijdt, geeft dit via een computerstem aan dat hij moet remmen.

De inspectie ontdekte ook nog dat het veiligheidssysteem ATB-vv ter plaatse niet werkte. Maar dat had in dit geval door de hoge snelheid geen invloed gehad. Een ander systeem, dat een trein met een rood sein waarschuwt als op een ander spoor een trein door rood rijdt, deed het wel. Bij een steekproef bleken nog enkele ATB-vv's niet te functioneren. ProRail legt een systeem aan om de installaties in de gaten te houden.

De ILT maakt voor het eerst gebruik van de mogelijkheid boetes op te leggen bij overtredingen op het spoor. NS vindt de persoonlijke boete voor een machinist die naar eer en geweten werkt, een 'buitengewoon zware straf''. De Maatschappij Voor Beter OV is bang dat sancties personeel angstig maken om vergissingen te melden, zodat daaruit geen lessen kunnen worden getrokken. De reizigersclub is geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek.

Meer over