Topjaar voor de horeca

AMSTERDAM - De Nederlandse horeca heeft een topjaar achter de rug. Voor 2008 verwachten de ondernemingen evenwel een lichte terugval door de tegenvallende economie.Vooral snel groeiende ondernemers vrezen als gevolg van de kredietcrisis moeilijker aan leningen te kunnen komen.

Verder verwachten internationale hotelketens minder bezoekers uit Amerika, waar de economie sterk is afgezwakt. Hotelketen Hilton zegt dat er minder deelnemers zijn voor congressen.

CenterParcs verwacht juist te profiteren van een afzwakkende economie. Nederlandse vakantiegangers blijven dan doorgaans dichter bij huis.

Dit blijkt uit een overzicht van het vakblad Misset Horeca. Sommige hotels merken de effecten van de kredietcrisis nu al.

De honderd grootste horecabedrijven beoordeelden 2007 met een voldoende of hoger. Dat was vijf jaar geleden wel anders, toen de economie aanzienlijk slechter was. Het rapportcijfer kwam toen uit op 5,8.

De top honderd was vorig jaar goed voor een omzet van 5,5 miljard euro, vier procent meer dan het jaar ervoor. Overigens kwam een groot deel van die groei voort uit overnames van kleine concurrenten.

De top drie bestaat, net zoals een jaar eerder, uit Van der Valk (520 miljoen euro omzet), McDonald's (479 miljoen) en Golden Tulip (350 miljoen).

Op de vierde plaats staat Center Parcs Europe (298 miljoen), gevolgd door Servex (catering, 278 miljoen), en NH Hoteles (251 miljoen). Horecabaas Sjoerd Kooistra staat op 10 met een jaaromzet van 122 miljoen.

undefined

Meer over