TNT Express zakt in het rood, klanten kiezen voor goedkoper

Aanhoudende problemen in Europa en Latijns-Amerika hebben TNT Express afgelopen kwartaal een nettoverlies van 173 miljoen euro bezorgd. Dat bleek vandaag uit de cijfers van de internationale pakketbezorger.

ANP/Redactie
© EPA Beeld
© EPA

TNT Express kampt al lange tijd met de moeilijke economische omstandigheden, waardoor veel klanten kiezen voor goedkopere transportmogelijkheden. Het expresbedrijf zag de omzet in Europa en Latijns-Amerika afgelopen kwartaal stagneren ten opzichte van het voorgaande jaar, terwijl de opbrengsten in Azië slechts met 5 procent toenamen.

Overnamebod UPS
De totale omzet van TNT klom met 2 procent tot 1,87 miljard euro. De aangepaste operationele winst, zonder eenmalige posten en tegen constante wisselkoersen, kwam met 57 miljoen euro bijna een derde lager uit dan een jaar eerder. TNT Express meldde vrijdag dat het een overnamebod van de Amerikaanse concurrent UPS heeft afgewezen, maar dat het nog altijd in gesprek is met dat bedrijf.

Over die gesprekken meldde TNT niets in het bericht over de kwartaal- en jaarcijfers.

TNT gaf wel aan mogelijkheden te onderzoeken voor samenwerking in China en Brazilië. In Brazilië werd afgelopen kwartaal 104 miljoen euro afgeschreven op de waarde van het bedrijf. De mislukte integratie van twee bedrijven heeft TNT veel klanten gekost in dat land.

Economische onzekerheid
Over heel 2011 leed TNT een nettoverlies van 220 miljoen euro. Een jaar eerder werd nog een winst van 66 miljoen euro geboekt. De omzet steeg afgelopen jaar met bijna 3 procent tot 7,25 miljard euro.

De problemen van TNT lijken voorlopig nog niet voorbij. Volgens het bedrijf is er nog altijd sprake van grote economische onzekerheid en begon het jaar in Europa, Afrika en het Midden-Oosten moeizaam.

Europese markt
TNT Express richt zich voortaan vooral op de Europese markt. TNT wil het eigen Europese netwerk uitbouwen en de verbindingen met de rest van de wereld efficiënter gaan inrichten. De vliegtuigvloot voor intercontinentaal vervoer wordt afgebouwd en voor de bedrijven in China en Brazilië worden lokale partners gezocht.

Volgens TNT-bestuurders Marie-Christine Lombard en Bernard Bot staat de nieuwe strategie los van het door TNT afgeslagen overnamebod van UPS. 'Er is geen enkele reden dat we niet als onafhankelijk bedrijf door zouden kunnen gaan', stelde financieel directeur Bot. 'We zijn marktleider in Europa, op basis daarvan kunnen we blijven groeien.'

'Deze strategie geldt voor een sterk en onafhankelijk bedrijf', stelde bestuursvoorzitter Lombard. Over het bod van UPS wilde ze alleen kwijt dat het 'ongevraagd' was en dat er zware voorwaarden aan zijn verbonden. 'Het bestuur en de commissarissen hebben het diepgaand onderzocht en afgewezen.' TNT wil de komende 2 jaar 150 miljoen euro aan kosten besparen in Europa. Dat kan volgens Bot door de netwerken beter te benutten en meer gebruik te maken van vervoer over de weg. Verder wil het bedrijf meer snijden in algemene en administratieve kosten dan eerder al werd aangekondigd.

'Rest is knudde'
De ommezwaai van TNT bevestigt volgens analist Gert Steens van SNS Securities wat velen al wisten. 'In Europa is TNT goed, de rest is knudde. Ze geven nu toe dat de globaliseringsstrategie is mislukt.' Voor de interesse van UPS hoeft dit weinig uit te maken. Het Amerikaanse bedrijf kent de problemen en de kracht van TNT. 'De problemen in Brazilië en China zijn de reden dat UPS niet de hoofdprijs heeft geboden', aldus Steens. 'Als je een hoofdpijndossier koopt, moet je geld overhouden voor de aspirine.'

Lombard ging vragen over de mogelijke overname uit de weg. Over het bod van UPS wilde ze alleen kwijt dat het 'ongevraagd' was en dat er zware voorwaarden aan zijn verbonden. Op de vraag of er ook door andere bedrijven, zoals FedEx, een bod op TNT is uitgebracht volgde geen commentaar. TNT wil de komende 2 jaar 150 miljoen euro aan kosten besparen in Europa. Dat kan volgens Bot door de netwerken beter te benutten en meer gebruik te maken van vervoer over de weg. Verder wil het bedrijf meer snijden in algemene en administratieve kosten dan eerder al werd aangekondigd.

Meer over