The happening **

Regie M. Night Shyamalan
Met Mark Wahlberg, Zooey Deschanel, Ashlyn Sanchez, John Leguizamo

Twee jaar nadat hij met het floppen van Lady in the water een kostbare les in nederigheid had gekregen, is filmmaker M. Night Shyamalan alweer terug, met The happening. Dat is een knappe prestatie, want Lady in the water was het mikpunt van spot geworden en was zo moeizaam tot stand gekomen dat de maker het aanzien van een lastpak had gekregen.

Shyamalan is sindsdien opnieuw van studio gewisseld. Hij heeft een film gemaakt die door een herhaling van zetten als een zwaktebod moet worden gezien, maar paradoxaal genoeg ook weer van lef getuigt.

De film opent met een reeks calamiteiten in New York, waar mensen in Central Park na een mysterieus geruis in de bomen even als bevroren stilstaan en zichzelf vervolgens om zeep helpen. Het suïcidale gedrag verspreidt zich snel, waarop de aandacht wordt verlegd naar Philadelphia, Shyamalans uitvalsbasis en favoriete locatie. Daar maken we kennis met de held, een jonge biologieleraar die zelfs de meest ongeïnteresseerde leerlingen van de klas weet te begeesteren.

Acteur Mark Wahlberg brak door als pornoster in Boogie nights en kreeg vorig jaar een Oscarnominatie voor zijn gevloek en getier in The departed. Hij speelt nu geen dekhengst of heethoofd, maar een beheerste denker. Dat hij daarin volstrekt ongeloofwaardig overkomt, is pijnlijk, maar het ligt niet alleen aan zijn beperkte inbreng. Het scenario van Shyamalan geeft geen enkele acteur genoeg materiaal om een overtuigend personage mee op te bouwen.

Dat wreekt zich nogal, want het minimale plotje draait om de huwelijkscrisis tussen de leraar en zijn zwijgzame vrouw, vertolkt door Zooey Deschanel. Shyamalan opende Unbreakable acht jaar geleden met een prachtig geconstrueerde scène, waarin Bruce Willis in een treincoupé alleen maar aan zijn trouwring hoefde te frunniken om een jarenlange frustratie over te brengen. In The happening wordt een door Wahlberg gedragen ring herhaaldelijk tot onderwerp van discussie gemaakt, maar dat zwaktebod levert niets op.

Iets meer rendement lijkt Shyamalan aanvankelijk uit de ruisende boombladeren te halen, waarmee hij ook in The village aardig uitpakte. Maar nergens krijgt het trucje de impact die het in de horrorklassiekers Night of the demon (1957) of The omen (1976) had, wat fnuikend is wanneer duidelijk wordt dat The happening niets meer dan die ene dreiging te bieden heeft.

Daarin schuilt het lef van de filmmaker, die zo in de kracht van zijn stijl gelooft dat hij zijn publiek letterlijk met niets angst denkt aan te jagen. Hoewel, Shyamalan gaat iets bloederiger te werk dan voorheen, maar het mag niet baten. (BART VAN DER PUT)

Website
Trailer

null Beeld
Meer over