Stunt BMW mislukt: Mini vernoemd naar winterweer

Het leek zo'n mooi idee: het lagedrukgebied dat Europa in zijn greep heeft, laten vernoemen naar je automerk. Zo genereer je extra naamsbekendheid. Minder fraai is het echter, als dat lagedrukgebied later blijkt uit te groeien tot een koudefront dat vele tientallen mensen het leven kost. BMW is dat nu overkomen.

Redactie
Hevige sneeuwval in Servië Beeld epa
Hevige sneeuwval in ServiëBeeld epa

In Duitsland is het al langer mogelijk om een weerbureau te betalen om zelf een officiële naam voor een hoge- of lagedrukgebied te bedenken. Voor een slordige driehonderd euro kun je een depressie of zogenoemde anticycloon vernoemen naar bijvoorbeeld de geliefde met wie je al tien jaar samen bent, of een jarig kind. Het reclamebureau van BMW kwam op het lumineuze idee om dat nu te doen bij één van hun bekendste automerken. Naast extra naamsbekendheid wilden ze het publiek de boodschap meegeven dat de BMW Mini Cooper tegen elk weertype bestand is.

Met die naamsbekendheid zit het wel goed. De campagne werd ondermeer met behulp van sociale media wijd verspreid. Maar de associatie die het lagedrukgebied Cooper nu bij de meeste mensen oproept, was niet gewenst.

Winterweer
Cooper blijkt nu namelijk verantwoordelijk voor het extreme winterweer dat met name het oosten van Europa in zijn greep heeft. Daar zijn inmiddels al ruim 100 mensen overleden aan bevriezing. Een woordvoerder van BMW zegt tegenover de Financial Times de grote invloed van Cooper te betreuren. Toen de naam werd voorgesteld, was niet te voorzien wat de depressie zou veroorzaken.

Inmiddels is 'Cooper' overgewaaid, en wordt het weer in Duitsland gedomineerd door ene 'Dieter'. BMW had ook nog de optie open staan om een hogedrukgebied 'Mini' te noemen, maar waarschijnlijk zal het bedrijf zich voortaan wel eerst even achter de oren krabben.

Meer over