'Schiphol duurste vliegveld Europa'

SCHIPHOL - De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol overwegen naar de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) te stappen om een eind te maken aan 'het monopoliegedrag' van de luchthaven. Ze zijn woest dat Schiphol dit weekeinde zijn tarieven met 25 procent verhoogt.

De veiligheidstoeslag wordt met 62 procent verhoogd en de passagierstoeslag met 10 procent. De maatschappijen berekenen die kosten direct door aan de passagiers. Een reiziger betaalt op Schiphol op dit moment 24,65 euro toeslagen. Dat wordt bijna 31 euro. Dat bedrag staat los van andere heffingen op het vliegveld, zoals de ecotaks van het kabinet en een bijdrage aan geluidsisolatie.

Alles opgeteld is Schiphol volgens de maatschappijen nu het duurste vliegveld van Europa. En verdere verhogingen zijn in aantocht. ''Maandag werden we nog geconfronteerd met een prijsverhoging van 300 procent voor een paar parkeergarages", zegt Frank Allard van de Barin, die alle maatschappijen op Schiphol vertegenwoordigt.

Volgens Schiphol vallen de verhogingen zo fors uit omdat de luchthaven van kartelwaakhond NMa eerder dit jaar zijn tarieven tijdelijk moest verlagen. Vergeleken met november vorig jaar stijgen de tarieven met 19 procent.

''Dit is nu eenmaal het tariefsysteem dat we hebben", zegt een woordvoerder van Schiphol. ''De NMa heeft dit goedgekeurd. Wij stellen de maatschappijen van elke aanpassing op de hoogte; daarop kunnen zij reageren."
Inmiddels zijn de maatschappijen ervan verwittigd dat de passagierstoeslag per 1 april 2009 weer verder kan stijgen. ''Maar de belachelijke verhoging van de veiligheidsheffing gaat dan weer een kwart omlaag", zegt Allard. ''Er is geen peil op te trekken."

Volgens Allard komt Schiphol afspraken en toezeggingen niet na. ''De gesprekken met het vliegveld zijn gestagneerd. We hadden afgesproken dat alle betrokkenen regelmatig zouden overleggen over tariefzaken. Dat is één keer gebeurd. Schiphol hanteert de laakbare filosofie dat alle kostenverhogingen direct worden doorberekend aan de maatschappijen. Terwijl alle opbrengsten, bijvoorbeeld uit parkeren en taxfreewinkels, alleen maar ten goede komen van Schiphol. De luchthaven profiteert van onze inspanningen en wentelt de bijkomende kosten op ons af. Onze leden zullen nu praten over andere stappen."

Volgens Allard moet Schiphol inkomsten uit commerciële activiteiten gebruiken om de tarieven laag te houden. ''De inkomsten uit parkeerplaatsen en winkels zijn er niet omdat mensen op Schiphol willen zijn. Die zijn er omdat onze leden vanaf Schiphol vliegen. Maar de luchthaven financiert er allerlei zaken mee, zoals een superdividend voor de overheid of deelname in de luchthavens van Parijs, die niet in ons belang zijn."

Schiphol herkent zich niet in de kritiek van de luchtvaartmaatschappijen. ''We hebben op hun verzoek deze zomer overleg gevoerd", zegt een woordvoerder, ''daar zat de Barin gewoon bij. Binnenkort praten we opnieuw." (HERMAN STIL)

undefined

Meer over