Ruzie om energiedrank F1 Racing

Foto EPA Beeld
Foto EPA

AMSTERDAM - Wat past nu beter als merknaam bij een oppeppend energiedrankje dan een associatie met de racerij? Dat dacht ook de Nederlandse producent van blikjes F1 Racing. Maar daar denkt de schatrijke organisator van Formule 1-races anders over.

Het Nederlandse F1 Racing is uit op werelddominantie. Het begon veertien jaar geleden bescheiden met een potent energiedrankje, maar wil nu, ruim twee jaar na de overname door een ambitieuze zakenman, van de pepdrank een topmerk maken, vergelijkbaar met Red Bull.

Maar dat heeft de frisdrankproducent wel op de radar gezet van de machtige - en vooral schathemelrijke - Formule 1-organisator Formula One Holdings van de Britse miljardair Bernie Ecclestone.

Die heeft zijn overwinning inmiddels binnen. De Aziatische distributeur van het Nederlandse drankje heeft, omdat een rechtszaak dreigde, de vlag gestreken.

Grote verbazing

Formula One Licensing, de marketingtak van het race-imperium die vanuit Amsterdam opereert, spande vorige week een geding aan vanwege de verkoop van de energiedrank in Singapore, waar 26 september één van de negentien Formule 1-races wordt gereden. In de dagvaarding stond dat het drankje via naam en logo suggereert officieel verbonden te zijn met het racecircus. Dat zou de organisatie 'onherstelbare schade aan de reputatie en goodwill van het merk' opleveren.

Het drankje (slogan: start your engine) was bij de race in Singapore in 2009 al uitgebreid te koop en zelfs de hoofdsponsor van een popfestival tijdens de raceweek. Dat wilde Formula One Holdings dit jaar kost wat kost voorkomen.

Tot een rechtszaak is het niet gekomen - tot grote verbazing van de frisdrankproducent zelf overigens. Distributeur Speed Drinks sloot razendsnel een overeenkomst met de raceorganisator. Het zal 65.000 blikjes aan Formula One overdragen en het contract met de Nederlandse producent verbreken. Formula One Licensing laat een eis tot schadevergoeding vallen.

''Nee, we hebben die zaak gewonnen,'' zegt Louis Theunisse van F1 Racing aanvankelijk. Totdat ook hem duidelijk wordt dat zijn distributeur aan het muiten is geslagen. ''Daar hadden we niet op gerekend. We hadden, met de distributeur goede kans bij deze rechtszaak. Het zag er goed uit. Maar Ecclestone heeft ongetwijfeld met een zak geld gezwaaid.''

Voor de deur

Theunisse geeft de strijd niet op. ''We zetten zo snel mogelijk een container met blikjes op de boot, opdat we op tijd zijn voor de race. We gaan het in Singapore zelf doen.''

Volgens hem heeft Formula One Holdings geen poot om op te staan. ''Dit merk bestaat sinds 1996. Wij hebben het 2,5 jaar geleden overgenomen en zullen het flink uitbouwen. Dat zint Ecclestone niet. Maar de naam F1 kan niet worden geclaimd, net zo min als de naam voetbal kan worden geclaimd.''

Bij Theunisse hebben ze ook al 'voor de deur gestaan'. Hij verloor al diverse zaken van de raceorganisator om internetnamen waarin F1 voorkwam en moest de domeinnaam overdragen.

En tegen het deponeren van de naam F1 Racing bij het Merkenregister is bezwaar aangetekend. ''Wij hebben de naam en het logo in Europa gedeponeerd voor non-alcoholische dranken. Formula One Holdings heeft daarover diverse zaken verloren. Een rechter in Engeland heeft gezegd dat je F1 niet kunt claimen. Hij moet gewoon lekker met zijn autootjes rondrijden, dan doen wij die blikjes wel.'' (HERMAN STIL)

Foto Flickr Beeld
Foto Flickr
Meer over