Russen zetten ruzie met Schiphol op scherp

Uit onvrede dat de Russische vrachtgigant AirBridge Cargo op Schiphol is gekortwiekt, stelt Rusland het luchtvaartverdrag met Neder­land ter discussie, met een vliegboycot als dreigement. Dat lijkt te werken.

Herman Stil
Een toestel van AirBridge Cargo in Moskou Beeld TASS
Een toestel van AirBridge Cargo in MoskouBeeld TASS

AirBridge Cargo, een van de grote cargospelers op Schiphol, had voldoende start- en landingsrechten (slots) voor zijn 23 wekelijkse vluchten gekregen. Maar die werden deels ingetrokken omdat de maatschappij er te weinig gebruik van zou maken.

"We zijn nu de helft van onze vluchten kwijtgeraakt," zegt Henk-Jan van Keulen, manager Nederland van AirBridge Cargo (ABC).

AirBridge is noodgedwongen uitgeweken naar Luik, onder meer voor de bloemenvluchten tussen Nederland en steden in de Russische regio als Jekaterinenburg en Tsjabarovsk bij Vladivostok.

Terwijl die vluchten juist van Schiphol zouden moeten vertrekken vanwege de nabijheid van de bloemenveiling in Aalsmeer. De ingreep leidde al tot een sanering bij ABC-afhandelaar Menzies, die ruim 100 banen op Schiphol schrapt.

Luchtvaartverdrag
"Na veel moeite is vorig jaar een nieuw, wederzijds luchtvaartakkoord gesloten tussen Nederland en Rusland," zegt Van Keulen.

Daarbij hebben maatschappijen uit beide landen het recht van elkaars vliegvelden en luchtruim gebruik te maken. "Vervolgens worden die afspraken op Schiphol door overheidsingrijpen beperkt door allerlei regels over start- en landingsrechten, die in ons nadeel uitvallen."

AirBridge, de grootste vrachtmaatschappij van Rusland, heeft geprobeerd de zaak uit te praten, waardoor iets minder vluchten ingeleverd hoefden te worden.

Maar in Rusland kreeg de zaak een politieke lading, ook vanwege de gespannen luchtvaartrelatie met Nederland die na de MH17-ramp is ontstaan.

De Russen zouden nu dreigen het luchtvaartakkoord op te schorten, waardoor ook gebruik van het Russische luchtruim, cruciaal voor snelle KLM-vluchten tussen Nederland en China en Japan, gevaar loopt.

Politiek klimaat
Van Keulen maakt zich er zorgen over. "Het politieke klimaat tussen Nederland en Rusland is momenteel niet op het beste niveau. We hopen dat de luchtvaartovereenkomst niet klapt. Dat zou niet alleen slecht zijn voor KLM, maar ook voor ons."

De ingreep is volgens hem onterecht. "Wij hebben alle aangevraagde slots gebruikt," zegt Van Keulen, "maar niet altijd op de juiste tijd. Dat is voor vrachtvluchten ook onmogelijk. Een passagiersvliegtuig vertrekt gewoon op tijd, ook als niet alle reizigers aan boord zijn. Dat kunnen wij ons niet veroorloven."

"De vrachtmarkt is zo uitgeknepen dat elke kilo telt. Als wij dertig ton die is toegezegd nog niet aan boord hebben, dan wachten wij. Daardoor kan je wel eens die strakke vertrektijd mislopen."

Voorkeursbehandeling
"Nu krijgen passagiersvluchten ten onrechte een voorkeursbehandeling. Vrachtmaatschappijen opereren op een heel andere manier, maar zijn wel van grote waarde voor de economie."

AirBridge wil niet weg van Schiphol. "Onze klanten vrágen om Amsterdam, maar dat moet organisatorisch wel te regelen zijn. Het is uiteindelijk beter al onze activiteiten op één plek te concentreren."

Maastricht, dat eerder aanbood vrachtvluchten van Schiphol over te nemen, leent zich daar volgens Van Keulen vanwege nachtsluiting niet voor. Luik zit nu vol, maar kondigde net dinsdag een investering van 20 miljoen euro aan voor uitbreiding.

Meer over