Rijenradar uit de lucht na pilot van 3 maanden

Nu de zomervakantie begint, is de Amsterdamse Rijenradar uit de lucht. Marketingstrateeg Nico Mulder (35) van Amsterdam Marketing legt uit.

Dylan van Eijkeren
Drukte bij het Anne Frank Huis. Beeld anp
Drukte bij het Anne Frank Huis.Beeld anp

U bent gestopt toen de rijen te lang werden?
"Het was een proef, een pilot van drie maanden. We zijn begonnen met Pasen en vorige week zijn we gestopt."

Was de Rijenradar een succes?
"We hebben gemeten of de mensen er wat aan hebben, of het sturend werkt en of mensen zich erdoor laten beïnvloeden. 80 procent van de mensen gaf de Rijenradar een 8, 75 procent zegt dat de wachttijd ­invloed heeft op hun gedrag, 50 procent stelde een ­bezoek uit en 20 procent bezocht een andere gelegenheid."

Dus in zekere zin stuurde de Rijenradar de toeristen van de monsterrij voor het Rijksmuseum door naar het rustige Stedelijk Museum?

"Haha, ja, er zijn inderdaad bepaalde, kleinere organisaties die erg enthousiast waren, terwijl de drukkere locaties het van zichzelf een beetje gek vonden dat ze meededen."

Waren bezoekers het uitgangspunt of wilde u data verzamelen over hun gedrag?
"Het is ook voor de leefbaarheid en de spreiding van toeristen een heel nuttig iets. Tenslotte is het niet zo leuk als je naast het Anne Frank Huis woont en daar altijd een enorme rij staat. Als je de rijen kunt spreiden, is dat ook voor bewoners prettiger. En de bezoekers kunnen hun tijd wel beter besteden dan door in een rij te staan."

Komt de Rijenradar terug?
"Dat hoop ik wel. Van belang is hoe we de data invoeren. Dat moest nu handmatig via de telefoon, maar idealiter zou dat automatisch moeten gaan en doorlopend. En niet bij slechts tien musea, maar bij de vijftig drukste plekken in de stad."

Meer over