Raad betreurt houding Schultz over veiligheid spoor

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) niet opgevolgd om binnen een jaar duidelijk te maken waar extra maatregelen voor de veiligheid van het spoor moeten komen.

ANP/Redactie
Minister Schultz van Haegen. © ANP Beeld
Minister Schultz van Haegen. © ANP

De onderzoeksraad had hierom gevraagd, omdat de instantie vindt dat 'de veiligheid op het spoor verder verbeterd kan worden door de invoering van het veiligheidssysteem ERTMS of alternatieve maatregelen'.

Voorzitter Tjibbe Joustra van de onderzoeksraad betreurt de houding van Schultz vandaag in een reactie. Hij zegt ervan uit te gaan dat de minister de aanbeveling alsnog op korte termijn opvolgt.

Joustra beseft dat bij het verbeteren van de veiligheid ook een kostenafweging gemaakt moet worden. Hij constateert echter dat door het uitblijven van de inventarisatie nog steeds niet duidelijk is, waar er aanvullende of tussentijdse maatregelen moeten worden genomen.

Ongeluk Barendrecht
De OVV wilde dat de bewindsvrouw dit in kaart bracht, na het onderzoek naar het treinongeluk 24 september 2009 in Barendrecht. Toen botsten twee goederentreinen frontaal op elkaar. Daarna reed een passagierstrein nog in op een van de betrokken treinen. De machinist van één van de goederentreinen kwam hierbij om het leven, de andere machinist raakte zwaar gewond. De materiële schade was groot.

De botsing werd veroorzaakt doordat één van de treinen door een rood sein is reed, zeer waarschijnlijk omdat de machinist onwel is geworden. Het sein in Barendrecht was er één dat nog was uitgerust met het oude beveiligingssysteem.

Nieuwe beveiliging zou dit soort ongelukken in de toekomst kunnen voorkomen, meent Joustra. Hij wijst er op dat de onderzoeksraad in het rapport Barendrecht nadrukkelijk niet heeft aanbevolen overal ERTMS aan te brengen, maar in kaart te brengen waar wel en waar niet.

Meer over