'Piloten werken te lang'

AMSTERDAM - Nederlandse verkeersvliegers moeten veel te lang werken. Volgens hun vakvereniging, VNV, leidt dat met name bij de landing to onveilige situaties.

Volgens de VNV mogen vliegers negentien uur achter elkaar werken. De vereniging wil een maximum werktijd van hoogstens dertien uur.

Het pleidooi maakt deel uit van de cao-onderhandelingen die de vereniging momenteel bij Transavia voert. De VNV wil in cao's kortere werktijden afdwingen.

De lange werktijden leveren volgens de vereniging onverantwoorde risico's op, zeker omdat het gevaarlijkste deel van de vlucht - de landing - aan het eind e van die werktijd zit. ''Economische belangen wegen zwaarder dan veiligheid en werkomstandigheden van vliegers,'' aldus VNV-voorzitter - en 737-piloot - René de Groot.

De VNV vindt het onverteerbaar dat minister Camiel Eurlings van Verkeer een onderzoek van TNO naar de werk- en rusttijden van vliegers 'negeert'. Daaruit zou zijn af te leiden dat elf tot dertien uur de het maximum moet zijn. Bij langere vluchten zou er een reservebemanning meemoeten, maar dat kost de luchtvaartmaatschappij veel geld. (HET PAROOL)

De VNV vindt het onverteerbaar dat minister Camiel Eurlings van Verkeer een onderzoek van TNO naar de werk- en rusttijden van vliegers 'negeert'. Foto ANP/MArcel Antonisse Beeld
De VNV vindt het onverteerbaar dat minister Camiel Eurlings van Verkeer een onderzoek van TNO naar de werk- en rusttijden van vliegers 'negeert'. Foto ANP/MArcel Antonisse
Meer over