Oranjefan beleeft wk Kaapstad op camping in Nederland

Een training van het Nederlands elftal, vorige maand voor een oefenduel tegen de VS. Foto ANP Beeld
Een training van het Nederlands elftal, vorige maand voor een oefenduel tegen de VS. Foto ANP

DEN HAAG - Oranjefans kunnen zich stilaan warmlopen voor het WK-voetbal. Wie een reis naar Zuid-Afrika te duur vindt, kan met een gerust hart thuisblijven.

Bondscoach Bert van Marwijk maakte maandag zijn definitieve selectie bekend voor het Wereldkampioenschap voetbal en geeft daarmee officieus het startsein voor de Oranjegekte. Anders dan vier jaar geleden tijdens het WK in Duitsland, zullen nu maar weinig Oranjefans het toernooi bijwonen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er dit WK-jaar bijzonder veel alternatieven zijn voor de thuisblijvers. Oranjecampings verwachten topdrukte.

Safaripark Beekse Bergen kleurt in juni volledig oranje. De camping die grenst aan het park, wordt dan bevolkt door zo'n tweeduizend Oranjeaanhangers. Op een groot scherm kunnen fans Oranje in de poulewedstrijden volgen, terwijl achter ze de zebra's en neushoorns grazen. Hoe Zuid-Afrikaans wil je het hebben, dacht het dierenpark. ''En voor veel families is een reis naar Zuid-Afrika vrij duur en onveilig'', redeneert een woordvoerder van het park.

Fans kunnen kiezen uit twee- of driedaagse WK-arrangementen variërend van 35 tot 55 euro per persoon. Wie alle wedstrijden wil zien betaalt wat meer. ''Daarnaast hebben we entertainment in de vorm van Nederlandstalig muziek'', zegt Nieuwland, die vooral veel voetbalteams en families verwacht. Maar de belangstelling is nog matig. ''We hebben enkele tientallen boekingen. Maar nu de feestdagen achter de rug zijn, begint het wel meer te lopen'', merkt de zegsman.

Ook De Oranjecamping van initiatiefnemer Jokko de Wit, merkt dat de animo nog op gang moet komen. ''Maar dat is altijd zo, weet ik uit ervaring'', zegt De Wit. ''Als vandaag de selectie bekend wordt, zul je zien dat de Oranjekoorts gaat heersen. Mensen beslissen pas het laatste moment of en waar ze naartoe gaan.''

De Oranjecamping had zijn vuurdoop tijdens het EK 2004 in Portugal, waar duizenden Oranjesupporters bijeen dromden in de speelsteden om de wedstrijden gezamenlijk te zien. Ook in 2006 en 2008 waren er campings in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Dit jaar is er ook een camping voor thuisblijvers. ''Vorig jaar voorzag de KNVB al dat een massale toestroom naar Zuid-Afrika er niet inzit. Daarom hebben we dit evenement georganiseerd in samenwerking met de Supportersclub Oranje'', aldus De Wit.

Locatie van de camping is het Amsterdamse Bos in Amstelveen, waar BN'ers, oud-internationals en Nederlandse artiesten de stemming er vóór en na de wedstrijd inbrengen. De campinggasten gaan op de wedstrijddagen met z'n allen naar beursgebouw Amsterdam RAI om de wedstrijden te kunnen zien tijdens het evenement Thuis Vak Oranje.

De Wit merkt op dat 'public viewing', het met zijn allen beleven van een sportwedstrijd, aan een opmars bezig is. ''Zelfs de wereldvoetbalbond Fifa nam ons idee over tijdens de toernooien in 2006 en 2008. Commercieel is het natuurlijk ook lucratief.'' Kathalijne de Kruif, hoofd marketing van elektronicawinkelketen Expert, is de eerste om dat toe te geven. Expert huurt in juni tweemaal De Kuip af, waar per keer 35.000 mensen op een groot scherm naar Oranjewedstrijden kunnen kijken. ''Wij geven kaarten weg aan consumenten die in onze winkels artikelen kopen. Traditioneel stijgt de verkoop van televisies rondom EK's en WK's. Dat geeft hopelijk een flinke impuls aan de omzet.''

Niet voor niets organiseert Expert alleen de laatste twee wedstrijden tegen Japan en Kameroen op donderdagavond en zaterdagmiddag. ''De maandagmiddagwedstrijd tegen Denemarken is gezien het tijdstip en de dag commercieel niet interessant.'' Ook andere evenementen in de Brabanthallen in Den Bosch en in de Amsterdam Arena laten die speeldag links liggen. De verstokte Oranjefan zal daar niet wakker van liggen. Die kan altijd nog met een brulshirt en een vuvuzela thuis op de bank naar zijn flatscreen kijken. (GDP)

Meer over