'Oorzaak grote storing spoorwegen Utrecht lag in Nieuwegein'

De oorzaak voor de sein- en wisselstoring in en rond Utrecht gisteren lag in een zwaar beveiligd rekencentrum van British Telecom (BT) in Nieuwegein. Daar bevinden zich de computersystemen en netwerken voor de treinbesturing rond Utrecht. In dat rekencentrum zijn afgelopen weekeind geplande werkzaamheden uitgevoerd, aldus spoorbeheerder ProRail dinsdag.

null Beeld anp
Beeld anp

Ondanks risicomaatregelen vooraf werden BT en ProRail geconfronteerd met een kortstondige uitval van de systemen. Volgens ProRail lag de oorzaak van de storing in het eigen systeem en was die niet te wijten aan BT. De systemen functioneerden daarna weer normaal. Maar op maandagochtend viel onverwacht één van de computersystemen van de verkeersleidingspost Utrecht uit. Het was een computer die verbonden was met het systeem in Nieuwegein dat zondag kortstondig was uitgevallen. Bij de overschakeling naar het back-upsysteem werd de computer zo traag dat een onwerkbare situatie ontstond voor de verkeersleiding, die seinen en wissels niet meer goed kon bedienen.

De eerste conclusie van het onderzoek van ProRail is dat het totale systeem inclusief de back-upsystemen in het weekend een 'tik' hebben gekregen vanwege de kortstondige uitval. Nader onderzoek moet dat nog bevestigen. ProRail heeft een onafhankelijke partij opdracht gegeven tot dat nadere onderzoek. Het bedrijf benadrukt dat de voorzieningen in het rekencentrum alle dubbel zijn uitgevoerd en voldoen aan de hoogst mogelijke internationaal vereiste standaard. ProRail wil leren van deze storing om soortgelijke problemen in de toekomst te kunnen voorkomen. De spoorbeheerder biedt de reizigers excuses aan voor de overlast maandag.

Meer over