Update

NS krijgt 20.000 claims voor de kiezen

Bijna 20.000 mensen hebben bij de NS geld geclaimd vanwege vertragingen, veel meer dan normaal gesproken. Via internet kwamen vijf keer zo veel claims binnen, via aanvraagformulieren ongeveer vier keer zo veel. Hoeveel geld tot nu toe is geclaimd, kon een woordvoerster vandaag nog niet zeggen.

ANP/Redactie
Gestrande reizigers op Utrecht CS. © ANP Beeld
Gestrande reizigers op Utrecht CS. © ANP

De NS gaat ruimhartig om met claims. Mensen komen daarmee sneller in aanmerking voor financiële compensatie. Gedupeerde reizigers kregen de afgelopen dagen daarnaast opgeteld ruim een half miljoen kopjes koffie, thee en cappuccino van de NS.

Tot dinsdag
De aangepaste dienstregeling voor het treinverkeer blijft in elk geval tot en met dinsdag van kracht. Dat lieten de NS en ProRail vandaag weten. Ze zeggen op deze manier bij het onzekere weerbeeld van de komende dagen een stabiele en voorspelbare dienstregeling te kunnen bieden. Uiterlijk dinsdag beslissen ze hoe de dienstregeling er de dagen daarna uit gaat zien.

Door het winterweer is het normale treinverkeer al een week verstoord. De aanpassing houdt in dat op veel trajecten minder intercity's en lokaal minder sprinters rijden. Volgens NS en ProRail kunnen eventuele verstoringen aan infrastructuur en materieel zo gemakkelijker worden opvangen.

Reizigers kunnen hinder ondervinden in de vorm van drukkere treinen, een extra overstap of langere reistijd. De NS raadt mensen af in de spits te reizen als dat niet nodig is en de reisinformatie op onder meer ns.nl in de gaten te houden.

Meer over