Plus

Miljardenverlies en massaontslag bij KLM en Air France en tóch krijgt Smith zijn bonus

Air France-KLM leed afgelopen jaar 3,3 miljard euro verlies, bijna 14.000 werknemers werden ontslagen en toch krijgt topman Benjamin Smith een bonus van ruim 3 miljoen euro. Hoe kan dat?

Herman Stil
Topman Benjamin Smith van Air France-KLM krijgt een flinke bonus, ondanks het miljardenverlies dat het bedrijf tijdens de coronacrisis heeft geleden. Beeld BART MAAT/EPA
Topman Benjamin Smith van Air France-KLM krijgt een flinke bonus, ondanks het miljardenverlies dat het bedrijf tijdens de coronacrisis heeft geleden.Beeld BART MAAT/EPA

Benjamin Smith, de algemeen directeur van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM, krijgt over 2021 een bonus van 1,1 miljoen euro plus, vanaf dit jaar, nog eens 2 miljoen euro in aandelenopties. Smiths vaste salaris bedraagt negen ton per jaar. De aandelen gaan wel even op de lat totdat Air France-KLM tenminste driekwart van de Franse staatssteun waarmee het bedrijf in coronatijd overeind is gehouden, heeft terugbetaald.

1. Hoe kan dat?

Bij Smiths aanstelling in 2018 zijn afspraken gemaakt over salaris en bonussen. Daar willen de commissarissen van het luchtvaartconcern niet zomaar van afwijken, ondanks verzet van de Nederlandse overheidscommissaris. Bovendien, was eerder het argument, verdient Smith ook een pluim voor de wijze waarop Air France-KLM door de grootste crisis ooit is geleid. Onder zijn leiding voldeed het concern vorig jaar aan afgesproken coronadoelen, zoals het inperken van het verlies.

2. Is daar dan geen kritiek op?

Zeker wel. Nederland, destijds nog eigenaar van 14 procent van Air France-KLM, keerde zich de afgelopen twee jaar steevast tegen het bonusbeleid. Maar veel steun krijgt het daar niet bij, hoogstens van een aantal kleinere aandeelhouders, onder wie het Nederlandse pilotenverbond VNV.

Vorig jaar stemde 77,3 procent van de aandeelhouders in met het bonusbeleid. Die steun kan dit jaar wel eens groter zijn, omdat het Nederlandse belang in het bedrijf vanwege Franse coronasteun in de tussentijd is verwaterd tot 9,3 procent. Grootaandeelhouder de Franse Staat (28,6 procent) vindt de miljoenenbonussen geen probleem.

3. Hoe zit dat bij KLM?

In 2020 dreigde de KLM-top, ondanks de coronaklap, met bonussen beloond te worden doordat het bonusbeleid ruim voor de pandemie door de commissarissen was vastgesteld. De bedrijfstop zag na enige maatschappelijke ophef vrijwillig af van de douceurtjes.

Toen in het najaar van 2020 na veel gedoe de overheidslening van een miljard euro en staatsgaranties voor 2,4 miljard euro aan commerciële leningen loskwamen, maakte een streep door de bonusregelingen deel uit van de voorwaarden. Zolang de leningen, waarvan tot nu toe 942 miljoen euro is opgenomen, niet zijn terugbetaald heeft de KLM-top onder wie ook aankomend topvrouw Marjan Rintel alleen recht op vast salaris.

4. Waarom ziet Smith niet van zijn bonussen af?

Nadat zelfs in Frankrijk in 2020 ophef was ontstaan over Smiths bonus, zag de Canadees alsnog af van de bonusmiljoenen en een kwart van zijn vaste salaris. Sindsdien wordt daar in Frankrijk geen woord meer aan vuilgemaakt, ook niet door de doorgaans strijdvaardige Franse vakbonden. Sterker: vorige week kreeg de Canadees vroegtijdig voor vijf jaar een herbenoeming als topman.

De vliegtuigen van KLM en Air France moesten in de coronapandemie veelal aan de grond blijven, wat zorgde voor een miljardenverlies bij het moederbedrijf. Beeld REUTERS
De vliegtuigen van KLM en Air France moesten in de coronapandemie veelal aan de grond blijven, wat zorgde voor een miljardenverlies bij het moederbedrijf.Beeld REUTERS