Milieumonsters regeren de Autorai

Een electrische auto 'volgetankt' op de preview van de AutoRai 2009. Foto GPD/Evert Elzinga Beeld
Een electrische auto 'volgetankt' op de preview van de AutoRai 2009. Foto GPD/Evert Elzinga

AMSTERDAM - Alsof er geen milieucrisis rondwaart, heeft de Autorai een hele hal ingericht voor benzineslurpers.

Leuk spelletje bij de Autorai: zoek de schoonste en de smerigste auto. Want hoe groen de autowereld ook wil zijn, potente auto's - of het nu om snelheid of omvang gaat - worden nog steeds verkocht.

Buiten mededinging, want in niet-verkrijgbare uitvoering, scoort de Bugatti Veyron het hoogst. Per kilometer stoot het monster 574 gram CO2 uit. Daar kan zelf de allergrootste Hummer (412 gram) en de Aston Martin DB9 (421) niet tegenop.

Milieulabels kenden we al van de autodealer, maar zeker nu op de Autorai modellen naar soort bij elkaar staan, zijn ze gemakkelijk met elkaar te vergelijken.

Het gaat niet altijd goed tussen marketeers en werkelijkheid. Op de zijkant van een Mercedes C250 wordt de A-status van de wagen aangeprezen, het meest milieuvriendelijke energiepredikaat dat een auto kan toevallen. Maar op het label zelf staat een keurige B. Hoe dan ook, voor een wagen als een C-Klasse is dat een hele prestatie.

Hetzelfde geldt voor het enige milieulichtpuntje in de donkerrode SUV-hal - die eufemistisch adventure, avontuur, is gedoopt. Een Land Rover met zowaar een groen label. Met een motor die zichzelf voor het stoplicht eventjes uitzet haalt de Freelander net een C.

Qua milieuvriendelijkheid belooft de Autorai vooral veel. Ford, Opel en Chevrolet hielden hun elektrische auto's thuis, waardoor het vooral conceptauto's of hobbyprojecten zijn die de groene kar trekken. En het vriendelijkst voor het milieu? De trapautotjes die de kleintjes moeten vermaken. (HET PAROOL)

Meer over