Meer beenruimte op Europese vluchten KLM

Economy Comfort op intercontinentale vluchten is volgens de KLM een groot succes, de maatschappij introduceert deze klasse nu ook op Europese vluchten. © ANP Beeld
Economy Comfort op intercontinentale vluchten is volgens de KLM een groot succes, de maatschappij introduceert deze klasse nu ook op Europese vluchten. © ANP

KLM introduceert op haar Europese vluchten stoelen met meer beenruimte, die tegen bijbetaling kunnen worden geboekt, na het succes van Economy Comfort op intercontinentale vluchten.

Ook kunnen passagiers binnen Europa straks, naast de gewone maaltijd, tegen bijbetaling een a la carte maaltijd kiezen. De maatschappij houdt haar dienstverlening op Europavluchten op peil.

De introductie maakt deel uit van een pakket maatregelen waarmee de maatschappij de Europese activiteiten uit de verliezen wil halen.

Dit jaar gaat zij alle toestellen van haar Europese vloot van stoelen voorzien met tien centimeter meer beenruimte en een rugleuning die verder naar achteren kan. Daarvoor worden voormalige businessclasszitplaatsen voor in het vliegtuig gebruikt die nu al extra beenruimte bieden, maar waarvoor de passagiers straks bijbetaald.

Comfortzone
'Er is op intercontinentale vluchten veel vraag naar de comfortzone,' zegt Pieter Bootsma, bij KLM verantwoordelijk voor het mondiale netwerk. 'We verwachten veel animo, enerzijds van bedrijven die hun personeel nu alleen toestaan economy te reizen, anderzijds voor passagiers die iets meer comfort willen.'

Hoeveel de comfortzone zal kosten is nog niet bekend. Op intercontinentale vluchten moet, naast een economyticket, tussen de zestig en 150 euro worden bijbetaald.

Daarnaast gaat KLM het aantal stoelen in elk toestel van haar Europavloot uitbreiden, door de garderobekast te verwijderen. 'We kunnen daardoor meer capaciteit aanbieden tegen lagere kosten per stoel.'

Netwerk
KLM wil met de maatregelen de opbrengst van haar Europese netwerk vergroten. 'We maken verlies op onze Europese activiteiten,' zegt Bootsma. 'We moeten aan alle handels trekken die we hebben.'

Vanwege de economische situatie in Europa gaat KLM vaker naar Scandinavische- en Noord-Duitse bestemmingen vliegen en wordt het aantal vluchten naar Zuid-Europa teruggebracht.

De capaciteit van het mondiale KLM-netwerk zal deze zomer voor het eerst in jaren nauwelijks groeien. Vorig jaar vergrootte de maatschappij haar capaciteit nog vijf procent, door vluchten en bestemmingen toe te voegen. (Herman Stil)

Meer over