Lot leveranciers verontrust BMW

Wat autoverkopen betreft draaide BMW zijn tweede beste jaar ooit. Foto EPA/Peter Kneffel Beeld
Wat autoverkopen betreft draaide BMW zijn tweede beste jaar ooit. Foto EPA/Peter Kneffel

MÜNCHEN - De toekomst van de Europese autobouwers hangt af van de toekomst van toeleveranciers, zoals Corus of Draka. Volgens BMW-bestuurder Ian Robertson moet hulp zich vooral op die kant van de auto-industrie richten.

De Beierse autobouwer presenteerde gisteren een op het oog dramatische winstval. In 2008 werd bijna negentig procent minder verdiend: 330 miljoen euro. Het echec is volledig veroorzaakt door afschrijvingen in de VS. Zonder die last van bijna twee miljard euro zou de winst op peil zijn gebleven.

Maar wat autoverkopen betreft draaide BMW zijn tweede beste jaar ooit. Het automerk zit volgens Robertson dan ook geenszins in hetzelfde schuitje als zijn Amerikaanse rivalen. ''Veel concurrenten hebben te laat ingespeeld op de crisis door hun productie op peil te houden. Daardoor zitten ze nu met voorraad die ze niet kwijtraken. Wij hebben de voorraad weten te beperken. Als de markt 25 tot 35 procent terugloopt en je grijpt niet in, heb je grote problemen.''

De Europese auto-industrie kan wel hard worden getroffen door de problemen in de VS. Zo kijkt BMW nauwgezet naar de ontwikkelingen bij Opel, de Duitse dochter van het wankelende General Motors. De Duitse regering voert nu gesprekken in de VS om Opel van General Motors los te weken.

''Het zou erg slecht zijn voor de gehele industrie als GM omvalt,'' zegt Robertson. ''Dat treft ook onze toeleveranciers. Opel is een belangrijke producent in Duitsland. We delen een aantal leveranciers. Als Opel wegvalt, treft dat de gehele Europese auto-industrie.''
''We houden onze toeleveranciers nauwlettend in het oog. Enkele bedrijven verkeren in grote problemen. Als die failliet gaan, krijgen wij en de gehele industrie het heel lastig. Maar gaan ze in surseance, dan is het te overzien.''

Robertson is geen voorstander van gerichte overheidshulp aan autofabrikanten. ''Als de gehele branche wordt geholpen, is het wat anders. Maar een aantal landen wil specifieke bedrijven helpen en dat is niet goed.''

''Wij produceren net als Amerikaanse autobedrijven auto's in de VS. Als alleen de Amerikaanse auto-industrie hulp krijgt, is dat nadelig voor ons. Daar zullen we bezwaar tegen maken. We hebben het geld niet nodig, maar als anderen hulp krijgen, willen wij in elk geval hetzelfde hebben.'' (HERMAN STIL)

Zie ook de fotoreeks: Autoshow in Genève

Meer over