Aangeboden door Kunstlinie Almere Flevoland

Wat is dit?

'Kunstlinie Almere Flevoland ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van Het Parool zijn hier niet bij betrokken.

Krachtige reflectie op racisme bij Kunstlinie Almere Flevoland

Iris Kensmil, Richard Kofi, AiRich, Akwasi en Kunstcollectief Freymenn en 3.000 Almeerders maken een vuist tegen racisme! Laat je inspireren door de bijzonderste zwarte kunstenaars in Kunstlinie Almere Flevoland. Ontdek de mens achter het protestbord en ga het gesprek aan met anderen en jezelf. De tentoonstelling Why the Caged Birds Sing nodigt uit om op een laagdrempelige manier te reflecteren op het actuele thema racisme. Waarom raakt dit kunstwerk mij? Wat zijn mijn eigen vooroordelen? Wat zijn mijn eigen wensen en dromen.

Kunstlinie Almere Flevoland
null Beeld

Persoonlijke verhalen

Op 14 juni jl. maakten zo’n 3.000 Almeerders een vuist tegen racisme. Een vreedzame en rustige bijeenkomst, waar de protestborden het hardste schreeuwden. De Almeerse Kunsthal verzamelde de protestborden en samen met foto’s van documentaire fotograaf Geronimo Matulessy en persoonlijke verhalen van demonstranten en organisatoren van het protest vormen ze de backbone van Why the Caged Birds Sing. Elke demonstrant is anders en heeft andere beweegredenen om te demonstreren, maar samen hebben zij één droom: een samenleving met gelijke kansen voor iedereen.

null Beeld

Kunst helpt om de wereld en onszelf beter te begrijpen

In de tentoonstelling is ook ruim aandacht voor werken van Iris Kensmil, Akwasi, AiRich, Kunstcollectief Freymenn en Richard Kofi. Allen zijn geboeid door de thema’s racisme en ongelijkheid, maar maken hun kunst vanuit verschillende invalshoeken en achtergronden. Je krijgt als bezoeker een uniek inkijkje in de belevingswereld en achtergronden van de kunstenaars.

Florian Frey, Rossel Chaslie & Fabrice Jongeneelen vormen samen het Kunstcollectief Freymenn. Rossel hoopt dat bezoekers van Why The Caged Birds Sing de tijd nemen voor reflectie. Rossel: “Hoe verhoud jij je tot de protestborden aan de muur, Iris Kensmil’s illustratie of AiRich’s fotobewerking? Heb je Negerwijn af kunnen kijken of werd het te intens? Ik hoop dat de bezoekers zich open willen stellen tijdens de tentoonstelling, want er zijn generaties van zwarte stemmen aan het woord.”

null Beeld

In de media wordt het Kunstcollectief al als wereldverbeteraars bestempeld. “De wereld verbeteren doe je ook niet alleen. Het is mooi dat we met onze kunst een dialoog op kunnen wekken. Als mensen zich in ons perspectief verdiepen, kunnen ze ons ook beter begrijpen.” Florian is hoopvol dat de wereld daadwerkelijk een beetje beter zal worden. “Tijdens de demonstratie kwam zoveel etniciteit bij elkaar om samen tegen racisme te protesteren. Dat was erg mooi om te zien. Maar eerlijk is eerlijk, het doet me pijn dat we anno 2020 nog steeds de Black Lives Matter-movement hebben. Dat zou niet nodig moeten zijn.”

null Beeld

De tentoonstelling is te bezoeken t/m 15 november 2020 van woensdag t/m zondag, van 12.00 tot 17.00 uur. Bestel je tickets hier of bekijk alvast een voorproefje van de tentoonstelling in het online magazine.

De journalisten van Het Parool zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.