Kamer slecht geïnformeerd over geld spoor

De Tweede Kamer is onvolledig en onduidelijk geïnformeerd over het geld dat wordt uitgetrokken om de spoorsector naar een hoger plan te tillen. Het ministerie van Infrastructuur en spoorbeheerder ProRail moeten beter inzicht geven in de geldstromen en besteding van de spoorbudgetten. Dat concludeerde een parlementaire commissie die de afgelopen maanden heeft gekeken naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.

ANP/Redactie
null Beeld ANP
Beeld ANP

Commissievoorzitter Attje Kuiken (PvdA) spreekt van 'een stevig rapport'. De minister trekt met haar beleid 'een wissel op de toekomst'. De denktank vreest namelijk dat door het schuiven met spoorbudgetten niet zeker is dat geld dat bedoeld is voor het spoor op termijn ook echt voor dat doel wordt besteed. Als parlementariërs daarover aan de bel trekken krijgen ze maar moeilijk duidelijkheid. 'De Kamer kan haar controlerende taak zo niet goed uitvoeren', schetst Kuiken. 'De commissie vraagt zich af of er sprake is van onkunde of onwil.'

Onderbesteding
De Kamer reserveert jaarlijks geld voor onderhoud en innovatie van het spoor, maar dat bedrag wordt niet volledig uitgegeven. Dat komt bijvoorbeeld omdat projecten worden vertraagd of bewust worden uitgesteld, zoals het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. De Rekenkamer becijferde het bedrag dat 'op de plank' ligt op maximaal 1,4 miljard euro. Volgens verkeersminister Melanie Schultz betreft het 364 miljoen. Hoe dan ook zit de commissie deze werkwijze niet lekker. 'Los van de exacte hoogte van het bedrag is sprake van een structurele en forse onderbesteding van de spoorbudgetten', staat in het rapport.

Geld dat op de plank ligt wordt in de tussentijd gebruikt voor bijvoorbeeld de aanleg van wegen. Volgens Schultz komt dat geld weer terug naar de spoorsector, maar de commissie zegt dat dat nauwelijks te volgen is. Het spoorbudget wordt zo 'een grabbelton'. 'Te weinig investeren in beheer en onderhoud is als een sluipmoordenaar.'

Naast de financiële problemen vindt de commissie ook dat er een gebrek aan regie is op het Nederlandse spoor.

Meer over