Update

Kabinet kiest voor veiligheidssysteem ERTMS

Het Nederlandse spoor wordt uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Dat is volgens het kabinet het modernste beveiligingssysteem en maakt het mogelijk de capaciteit van het spoor te vergroten en met hogere snelheden te rijden.

null Beeld anp
Beeld anp

Omdat de landelijke invoering ervan naar verwachting minimaal 10 jaar duurt, wil het kabinet voor de korte termijn extra investeren in het huidige beveiligingssysteem.

De ministerraad reageert daarmee op een rapport van de parlementaire onderzoekscommissie over de toekomst van het spoor.

Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) kan een trein niet meer een rood sein passeren. Treinen hebben voor ERTMS speciale apparatuur aan boord. Zo ziet de machinist op zijn dashboard hoe hard hij op een bepaald traject mag rijden. Hij hoeft dus niet meer op de seinen langs de baan te letten. De apparatuur bewaakt de snelheid.

Spoorbeheerder ProRail laat weten blij te zijn dat de minister kiest voor het Europese systeem. ProRail voert op dit moment testritten uit met ERTMS en een geleende Duitse hogesnelheidstrein op de Hanzelijn, die in december van dit jaar in gebruik wordt genomen. De organisatie noemt ERTMS het systeem voor de toekomst.

Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen laat ook weten dat het goed is dat ERTMS wordt ingevoerd, maar wijst erop dat het systeem nog in de testfase zit. De NS is daarom ook blij dat in de tussentijd wordt geïnvesteerd in het huidige veiligheidssysteem ATB. Dat wordt aangepast tot ATB-Vv, een verbeterde versie die ook ingrijpt als een trein met minder dan 40 kilometer per uur een rood sein passeert.

Reizigersorganisatie Rover reageert verheugd. 'Wij pleiten al lang voor ERTMS, aldus een woordvoerder. Rover wijst erop dat het spoorvervoer dankzij het nieuwe systeem ook minder last krijgt van seinstoringen.

undefined

Meer over