Inenten is nodig, ook op minder verre reizen

Tussen het winkelen door injecties voor de vakantie halen. De KLM opende vandaag in de Raadhuisstraat een prikkliniek, in de hoop dat meer mensen zich laten inenten. 'We peilen elk jaar op Schiphol of mensen naar risicobestemmingen zich hebben laten vaccineren,'' zegt Brinio Veldhuijzen van Zanten, directeur van KLM Health Services. ''Daaruit blijkt dat eenderde dat niet doet. Veel mensen realiseren zich ook niet dat ze voor landen als Turkije, Marokko of landen in Oost-Europa vaccinaties nodig hebben.''

Maar ook worden inentingen achterwege gelaten uit risicoafwegingen. ''Er zijn mensen die het risico wel willen lopen. Zeker onder zakenreizigers. Die zeggen: 'Ik zit toch in een goed hotel?' Maar daar laat de malariamug zich niet door afschrikken.''

''Mensen reizen vaker en verder. Heel vaak wordt gedacht dat op tropische vakantiebestemmingen het risico kleiner is dan in de rest van het land. Of men maakt een excursie naar een gebied waar het risico op malaria veel groter is.''

''Mensen die langer weggaan, of expats, bereiden zich meestal beter voor. Maar we zien aan de andere kant dat veel allochtonen die een tijdje terugkeren naar hun vaderland, zich toch niet laten inenten.''

''We werken nu bijvoorbeeld samen met moskeeën om Mekkagangers in te enten tegen meningitis (nekkramp). Maar ook met touroperators en reisbureaus, die bij het boeken naar bepaalde bestemmingen aangeven dat er gevaccineerd moet worden. Je kunt mensen alleen niet dwingen, dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. ''

Met zestigduizend bezoekers per jaar is de KLM de grootste 'prikker' in Amsterdam. Vaccins tegen hepatitis A en B worden het meest gegeven, gevolgd door anti-malariamiddelen en vaccins tegen gele koorts.

Twee jaar geleden opende de KLM in het Amsterdamse WTC al een Travel Clinic. ''Die doet het heel goed, maar ligt een beetje verscholen,'' zegt Veldhuijzen van Zanten. En hoewel er voldoende vakantiegangers komen, heeft de vestiging een beetje het imago vooral voor zakenreizigers bedoeld te zijn.

Daarover kan in de Raadhuisstraat geen twijfel zijn. ''We wilden dicht bij de looproutes zitten. Je moet zo binnen kunnen komen, zonder afspraak.'' Daarom wordt ook gespeeld met openingstijden, waarbij altijd één van de Amsterdamse vestigingen 's avonds open zal zijn. De KLM-kliniek in de terminal van Schiphol is zelfs dag en nacht open.

Het vaccineren tegen tropische ziekten komt voort uit de interne medische dienst van de luchtvaartmaatschappij, die de gezondheid van vliegend personeel en technici in de gaten houdt. Dat doet Health Services inmiddels ook voor andere grote bedrijven, maar ook voor bijvoorbeeld de GGD en de brandweer in Amsterdam.

''Het is voor de KLM van belang te weten of reizigers gezondheidsproblemen hebben, ook om te voorkomen dat ze andere reizigers of personeel kunnen besmetten. En wij willen zo veel mogelijk mensen laten vliegen; ook mensen met hiv of zonder milt, die niet zo maar ingeent kunnen worden. Of kinderen, die andere dosis nodig hebben.''

Veldhuijzen van Zanten sluit niet uit er nog meer vestigingen van de Travel Clinic komen. ''We zitten buiten Amsterdam/Schiphol al in Hilversum, Den Haag en Rotterdam. We richten ons op de Randstad.''

''Vaccineren zal alleen maar belangrijker worden als het klimaatprobleem zich uitbreidt en daardoor de medische risico's toenemen. ''Dan zouden tropische ziektes als dengue (knokkelkoorts) of het West-Nijlvirus ook hier gemeengoed kunnen worden.'' (HERMAN STIL)

undefined

Brinio Veldhuijzen van Zanten, directeur van KLM health services, en van de KLM travel clinic. Foto Peter Elenbaas Beeld
Brinio Veldhuijzen van Zanten, directeur van KLM health services, en van de KLM travel clinic. Foto Peter Elenbaas
Meer over