'Ik probeer gewoon m'n centen te verdienen'

Het is vrij onopvallend, maar in souvenirshop City Markets, Damstraat 6, is een cocaïnetafereel uitgestald in de etalage. Op een ronde spiegel liggen een paar mooie lijntjes, met aan het eind steeds een 'hoovertje', waarmee de coke elegant kan worden opgesnoven. Voorts twee zakjes 'coke' en een bergje poeder in de vorm van een pistool. 'Ach ja, er is vraag naar en ik doe er niks verkeerds mee,' zegt exploitant Ronny Steenman schouderophalend. De stofzuigertjes lopen goed en kosten een tientje. De aanvullende bestelling van een grammetje coke wordt lacherig van de hand gewezen.

Steenman en zijn Israëlische zakenpartners Uzi Izchaki en Reuven Kazom drijven vier souvenirshops in de binnenstad - behalve hier ook op de Oudezijds Achterburgwal, in de Stoofsteeg en in de Warmoesstraat. Steenman (39) zit al z'n hele leven in de souvenirs, vanaf 2005 als eigen baas. Dat zijn branche wordt beschouwd als vatbaar voor crimineel geld, vindt hij minder prettig, maar ook weer niet zo belangrijk. 'Criminaliteit is overal. Ik probeer m'n centen te verdienen met m'n middenstandsdiplomaatje.' Zijn klandizie is voor tachtig procent de lowbudgettoerist die een geinig aandenken wil. Vooral textiel is gouden handel: sweaters in dit jaargetijde, en klompsloffen.

Met 102 souvenirwinkels/headshops in het Wallengebied - waarvan vijftien tussen Damstraat en Nieuwe Hoogstraat - is de spoeling dunner dan vroeger, zegt Steenman. Maar hij kan de huur - zesduizend euro per maand in de Warmoesstraat, 3500 euro in de Stoofsteeg - goed opbrengen. 'We hebben het een tijdje geprobeerd op het Damrak. Daar betaalden we vijftienduizend euro per maand - dat ging niet.' De marges zijn enorm: spulletjes waarvoor de Chinezen een dubbeltje rekenen, gaan hier voor twee, drie, vijf euro over de toonbank. 'Als je duizend euro omzet op een dag maakt, ben je er al.'

De gemeente heeft hem al een paar keer gevraagd of hij niet van branche wil wisselen en daarom gaan Steenman en zijn partners een winkel van Frozen Yoghurt openen in de Warmoesstraat en misschien een Starbucks. De investering is zeker twee ton. 'Kijken hoe dat loopt. In de souvenirs is de limiet bereikt, we moeten over andere concepten gaan nadenken.'

Over het actieplan 1012 is hij lichtelijk sceptisch. 'Ik moet wel zeggen: tien jaar geleden struikelde je hier in de Damstraat over de junks, dat is wel verbeterd. Maar ze willen de Champs-Élysées - lijkt mij hoog gegrepen.' (Albert de Lange)

null Beeld
Meer over