Update

IJazz trekt 15.000 bezoekers

AMSTERDAM - De tweede editie van IJazz trok dit weekeinde 15.000 bezoekers. Dat is de helft van vorig jaar, maar de organisatie van het jazz-festival op de voormalige NDSM-werf is tevreden.

Wat maakt een optreden van Kyteman's Hiphop Orchestra zo overrompelend? Het zit hem niet alleen in de grootte van de groep, het heeft ook te maken met de diverse samenstelling ervan. Twintig mensen stonden zaterdagavond op het hoofdpodium van IJazz: keurige conservatoriummeisjes met violen naast stoere rappers met het kruis van hun broek op de knieën.

Dirigent Colin Benders alias Kyteman leidde zijn orkest van Balkanhoempa naar dubreggae en van fanfaremuziek naar funk. Alles kon en mocht, maar jazz was in die bonte mix een ondergeschoven kindje.

Raar op een jazzfestival? Allang niet meer. Een jazzfestival waar alleen maar jazz te horen zou zijn, zou het nooit redden. IJazz bracht dit weekend een evenwichtig aanbod van echte jazz en muziek die daar min of meer tegenaan hangt.

Verrassend was het aanbod van in totaal zeventig acts niet. Alle succesnummers van de Nederlandse jazz kwamen voorbij: Benjamin Herman, Eric Vloeimans en Wouter Hamel voorop.

Verder klonk er DE nodige soul en wereldmuziek. En als publiekstrekkers waren er artiesten zoals de Portugese Christina Branco en de Amerikaanse Oleta Adams.

Programmeur Martijn Barkhuis, beter bekend als DJ Maestro, leek vooral op zeker te hebben gespeeld. En daar was ook alle reden toe: na de eerste gratis editie van vorig jaar moest de bezoeker dit jaar betalen. Pikte het publiek die verandering? Er kwamen vijftig procent minder mensen dan vorig jaar naar de voormalige NDSM-werf, maar de organisatie zegt tevreden te zijn met de 15.000 bezoekers.

De faciliteiten op het terrein waren op heel wat grotere toeloop berekend. Best lekker om als festivalbezoeker eens niet uitgebreid in de rij te hoeven staan voor pils, patat en plee, maar vooral op de vrijdag en de zondag (die werd geplaagd door regen) maakte het festivalterrein soms een een lege indruk.

Dat kwam vooral bij de Helling, het grootste van de zes podia, hard aan. Zelfs bij echt grote namen was de voormalige scheepshelling voor hooguit een derde gevuld met toehoorders.

Wel een prachtige locatie voor een concert trouwens, dat schuin aflopende betonnen terrein waar ooit reusachtige schepen werden gebouwd en te water gelaten. Vanaf halverwege de helling had je zich op zowel het podium als op de skyline aan de overzijde van het IJ.

Niet alleen op die helling was het goed toeven, de hele NDSM-werf is een fantastische plek voor een festival. Niet te groot, dus goed te belopen. En op een aangename manier rommelig. Jazz, toch nog altijd behept met een licht kakkineus imago, bleek goed te gedijen in die rafelrandsfeer.

De organisatie is content over Jazz 2009. Volgend jaar weer dus? Mogen wij voor dan een programmaboekje suggereren met korte informatie over alle optredende artiesten? Het nu uitgedeelde krantje was wel heel summier. (PETER VAN BRUMMELEN)

Hi-Fly Orchestra. Foto ANP Beeld
Hi-Fly Orchestra. Foto ANP
Meer over