Het bombardement is ondanks de Gouden Film een flop; stelt de bekroning nog iets voor?

Elke Nederlandse film die 100.000 bezoekers haalt, wordt uitgeroepen tot Gouden Film. Vorig jaar waren dat er dertien. Stelt de bekroning nog iets voor?

Jos van der Burg
Jan Smit en Roos van Erkel in Het bombardement Beeld
Jan Smit en Roos van Erkel in Het bombardement

'Ondanks vernietigende kritiek toch een succes', schreven bijna alle kranten en nieuwssites eind vorig jaar over Ate de Jongs oorlogsfilm Het bombardement. De film had in twee weken honderdduizend bezoekers getrokken en werd uitgeroepen tot Gouden Film. Er werd een 'persmoment' gecreëerd met de regisseur en hoofdrolspelers Jan Smit en Roos van Erkel. Het leverde vrolijke foto's op van blije mensen, die succes uitstraalden.

De werkelijkheid was anders. Het bombardement is ondanks de Gouden Film een commerciële flop. Honderdduizend bezoekers zegt weinig bij een film die in meer dan honderd bioscopen in première gaat, wat het geval was bij Het bombardement.

Het roept de vraag op hoe zinvol de Gouden Film nog is. Het marketinginstrument werd in 2001 in het leven geroepen. Dat was in de tijd dat Nederlandse films weinig publiek trokken. Daarom legde men de lat laag: 75.000 bezoekers was voldoende voor een Gouden Film.

Criterium
Vierhonderdduizend betekende een Platina Film en een miljoen een Diamanten Film. Die laatste twee categorieën werden en worden zelden gehaald, maar aan Gouden Films was meteen vanaf het begin geen gebrek. Er waren er zoveel, dat men het criterium nauwelijks twee jaar later al ophoogde naar honderdduizend. Daarna is het niet meer veranderd, met als gevolg een stortvloed aan Gouden Films in vooral de laatste vijf jaar.

Ingrijpen
In 2011 behaalden vijftien films de status van Gouden Film en vorig jaar dertien. Producent Frans van Gestel (Alles is familie, De wederopstanding van een klootzak) vindt het hoogste tijd voor een ingreep; 'Ik ben blij dat veel Nederlandse films een Gouden Film halen, maar het is tijd voor een aanpassing. De tijd is veranderd. Honderdduizend bezoekers tien jaar geleden was een grotere prestatie dan nu. Met veel geld en publicitaire inspanningen kun je nu altijd een Gouden Film halen.'

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over