'Hack je les' om het beroepsonderwijs te verbeteren

De Nationale Denktank bedacht tien oplossingen om het beroepsonderwijs te verbeteren. Ver gezocht? Zeker niet. Verbeteringen van voorgaande jaren worden al uitgevoerd.

Lorianne van Gelder
'Hack je les' is één van de tien oplossingen die de Nationale Denktank dit jaar bedacht. Beeld anp
'Hack je les' is één van de tien oplossingen die de Nationale Denktank dit jaar bedacht.Beeld anp

Niet alle lessen zijn even leuk. Niet elke docent doet het even goed. Daarom bedacht de Nationale Denktank 'Hack je les'. 50 Procent van de mbo- en hbo-studenten is vaak ontevreden over hun les. Maar de helft van die groep is ook bereid mee te denken over hoe het beter kan, blijkt uit onderzoek van de Denktank.

Het idee ontstond om een les dan te 'hacken'. Dat betekent dat de les wordt stopgezet. Studenten en docenten kijken samen hoe het beter kan en zetten dat in een actieplan dat de volgende dag al wordt gebruikt.

Ingrijpend voor een zichzelf respecterende leraar?

Misschien, maar ook docenten zijn enthousiast over het idee, zegt Aydan Figaroa (23), student rechten en deelnemer van de Nationale Denktank. "Op het ROC van Amsterdam hebben we dit al uitgeprobeerd en daar zijn docenten juist blij met suggesties. In een kort tijdsbestek worden de lessen beter."

Ongelijke kansen
'Hack je les' is één van de tien oplossingen die de Nationale Denktank dit jaar bedacht. Ze worden donderdag gepresenteerd.

De Denktank beet zich dit jaar vast in het verbeteren van het mbo en hbo. Na zes weken onderzoek concludeerden de jonge denkers dat er een paar hardnekkige knelpunten in het beroepsonderwijs zijn: ongelijke kansen, blijven doorleren na de studie en financiële zelfredzaamheid. Toch zag de groep dat er ook veel goed ging, benadrukt Figaroa.

"We werkten dit jaar voor het eerst samen met mbo- en hbo-studenten en zij waren eigenlijk heel positief over de staat van het mbo en hbo. Het gaat, zeker in het mbo, meestal over de problemen, maar daar wordt niet bij gezegd dat er al veel goed gaat."

Omscholen
Behalve 'Hack je les' bedacht de groep Denktankers onder meer een finan­ciële game voor mbo'ers om beter met geld te leren omgaan, een stage-matchingsysteem en onder de noemer 'Talent voor de klas' een manier om het lerarentekort aan te pakken.

"Zeker op het mbo is een lerarentekort," zegt Figaroa. "En aan de andere kant worden veel pedagogen en psychologen opgeleid tot werkloosheid. Op de laagste niveaus van het mbo is dan weer veel behoefte aan mensen met goede pedagogische vaardigheden. Je zou dus net afgestudeerde psychologen en pedagogen kunnen omscholen tot mbo-docenten."

Bij fantaseren over oplossingen alleen blijft het overigens niet. Voor het plan voor Talent in de klas bestaat al serieuze interesse. Het ROC van Amsterdam en de Amsterdamse Plus, een kleinschalige mbo-opleiding van ROC Top, durven het experiment wel aan.

Nationale Denktank

Elk jaar werkt een groep van ongeveer twintig jonge academici van uiteenlopende opleidingen aan een maatschappelijk probleem. Dat varieert van het betaalbaar houden van de zorgkosten tot de vraag hoe de politie en rechtspraak het vertrouwen kunnen terugwinnen. Dit jaar boog de groep zich, samen met twintig mbo'ers en hbo'ers, over het beroepsonderwijs.

Oplossingen die de Denktank bedenkt zijn creatief en niet altijd toepasbaar, maar regelmatig worden onderwerpen toch opgepakt. Zo is onlangs een app gelanceerd waarmee leerlingen hun docent feedback kunnen geven, een idee van de Denktank 2015.

Denktankers werken bijna vijf maanden lang onbetaald met ondersteuning van professionele consultants. De Nationale Denktank is een onafhankelijke stichting die werkt met sponsoren en partners.

Meer over