Column

Franse troost

THEODOR HOLMAN

Gisteren woonde ik een concert bij van de Franse chansonnier Philippe Elan in het Bethaniënklooster in de Barndesteeg. Hij vierde dat hij al zo'n twintig jaar zanger is in Nederland. Rester - Frans voor blijven - was het thema.

Het was een prachtig concert. Ik werd er stil van en raakte ontroerd en kreeg door de schitterende stem van Elan last van allerlei aandoeningen die ik eigenlijk niet wil hebben, zoals keelgrijp en oogdruip .

Krijgt u ooit de kans om naar Elan te luisteren en houdt u, net als ik, van het Franse lied (hoewel hij ook liederen zong van Paul Simon, Yes en Gigliola Cinquetti), ga dan naar een concert van Elan. Je hoort hoe één stem meerstemmig kan zijn.

Toch moest ik bij de Franse chansons heel erg denken aan de film La journée de la jupe die ik toevallig vorige week op Arte zag. De film is fel realistisch en keihard en zeer, zeer politiek incorrect. Isabella Adjani speelt een lerares op een 'zwarte' school. Ze heeft zo genoeg van de 'enge' leerlingen dat ze ver over de rooie gaat: ze gijzelt haar klas.

Fitna, eat your heart out, als u begrijpt wat ik bedoel. Ik had nog nooit zoiets gezien.

Nu wilde ik wat meer over film en regisseur (Jean Paul Lilienfeld) weten en daarvoor ging ik naar de website van Arte.

Daar las ik dat ze film niet meer herhalen - waarschijnlijk, zo lees ik op andere websites, durft de omroep niet vanwege bedreigingen. Kan een Nederlandse omroep deze film niet eens aanschaffen en uitzenden? Er wordt schitterend in gespeeld en het scenario is meesterlijk.

Wat ik vooral prettig vond, was het volgende: ik merkte dat in het buitenland, in Frankrijk, kunstenaars bestaan die net zo denken als ik. Dat maakt dat je je minder eenzaam voelt. De film stelt alles aan de orde waar we het tegenwoordig over hebben: de islam, het fundamentalisme, vrouwenhaat, politieke correctheid - maar op een totaal andere manier dan u denkt.

De film is een bitter Frans chanson, je kijkt naar wanhoop waar je hoop uit put. Dat gevoel had ik trouwens bij Elan ook.

null Beeld
Meer over