Facebook gaat advertenties tonen op basis van surfgedrag

Facebook gaat binnenkort advertenties tonen op basis van websites die de gebruiker heeft bezocht. Dat heeft het sociale netwerk vandaag bekendgemaakt.

Thomas van der Kolk
null Beeld afp
Beeld afp

Facebook toont nu al advertenties op basis van van locatiegegevens, profielinformatie als leeftijd en interesses, en pagina's die de gebruiker heeft geliked. Op die manier hoopt het bedrijf zoveel mogelijk advertenties te tonen die relevant zijn voor de gebruiker. Dat heeft al tot veel kritiek geleid van gebruikers die bezorgd zijn om hun privacy.

Meer controle
Facebook gaat nu echter niet alleen voor het eerst browsergegevens gebruiken bij het selecteren van relevante advertenties, maar zal de gebruikers nu ook meer controle geven over welke advertenties wel en niet getoond worden. Bij elke advertentie verschijnt een menu waarin wordt aangegeven waarom die specifieke advertentie wordt getoond en waarin de gebruiker kan aangeven dat hij of zij de reclame-uitingen over een bepaald onderwerp - bijvoorbeeld elektronica - niet meer wil zien.

De veranderingen zullen de komende weken eerst worden uitgerold in de Verenigde Staten. De rest van de wereld volgt in de komende maanden.

null Beeld afp
Beeld afp
Meer over