Elektronica is niet aan te slepen

DEN HAAG - Elektronicazaken merken weinig van afnemend vertrouwen in de economie onder consumenten. Het afgelopen halfjaar werd elf procent meer consumentenelektronica verkocht dan een jaar eerder.

Vooral de spelcomputers zijn niet aan te slepen, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. De verkopen stegen in de eerste zes maanden van dit jaar met 46 procent en in de maand juni zelfs met 62 procent. Maar ook andere dure apparaten als laptops (plus 29 procent), televisies (plus 22 procent) en navigatiekastjes (plus 22 procent) zijn in trek. "We mogen niet klagen, de mensen hebben blijkbaar nog steeds geld om uit te geven," zegt Bart van Westreenen, directeur van de 170 filialen van Dixons.

Die kooplust staat haaks op de somberheid van de burgers over de economie, het consumentenvertrouwen is nog nooit zo snel gedaald als in afgelopen twaalf maanden, aldus het CBS. Van Westreenen is niet bang voor een harde terugval later in het jaar. "De mensen zijn al een jaar somberder, die kentering merken we ook wel aan de verkoop van mobieltjes en camera's. Maar producten als spelcomputers en laptops zijn dermate 'hot' dat ze wegvliegen. Na de vakantie, die altijd duurder uitvalt, zijn de mensen traditioneel een tijdje wat zuiniger. Pas daarna zal blijken of de hand echt op de knip gaat."

De witgoedwinkels (koelkasten, wasmachines) en doe-het-zelfzaken boeken niet zulke mooie omzetten als in de consumentenelektronica, maar verkopen evenveel als vorig jaar. Onderzoeker Patrick Langley van GfK: "We praten elkaar een recessie aan, maar de koopbereidheid valt best mee. En waarom ook niet, de burger hoeft nu niet bang te zijn voor werkloosheid."

De modewinkels kregen forse tikken in het eerste kwartaal, wat een beetje werd goedgemaakt in het voorjaar. Branchevereniging Mitex verwacht het eerste halfjaar op een kleine min uit te komen. In de andere eurolanden kelderden de winkelverkopen wel, met maar liefst 3,1 procent in juni. Vooral de winkeliers in Spanje, Denemarken en Duitsland hadden het moeilijk. (HET PAROOL)

Producten als spelcomputers en laptops zijn dermate 'hot' dat ze de winkel uit vliegen. Foto ANP Beeld
Producten als spelcomputers en laptops zijn dermate 'hot' dat ze de winkel uit vliegen. Foto ANP
Meer over