Door de iPad is nu ook 'after dinner dip' een shopmoment

Adverteerders in de Verenigde Staten hebben een nieuw moment gevonden waarop ze hun spullen kunnen slijten aan de Amerikanen; het uitbuikmoment na het Thanksgiving-diner.

Michiel van der Geest
Verkopen in de Apple Store Beeld ap
Verkopen in de Apple StoreBeeld ap

Het weekend na Thanksgiving (volgende week donderdag) was altijd al het belangrijkste winkelweekend op de Amerikaanse kalender. Op 'zwarte vrijdag', de dag na Thanksgiving, bevolken de Amerikanen massaal de shopping malls om inkopen te doen. Sinds de uitvinding van thuiswinkelen was daar een dag bijgekomen: cyber monday. Op maandag, als Amerikanen op hun werk weer op de vaste computer terecht kunnen, kopen zij online de spullen waar ze in het weekend hun hand nog niet op wisten te leggen. Maar dit jaar moet ook Thanksgiving zelf eraan geloven.

De reden van deze verandering in koopgedrag: de iPad en andere tablets. Het werd als sociaal onacceptabel gedrag beschouwd om na het tafelen je laptop in te pluggen, legt Steve Yankovich, hoofd van de mobiele divisie van eBay uit aan persbureau Reuters. Maar niemand heeft er moeite mee als je je smartphone of tablet tevoorschijn tovert als je onderuitgezakt op de bank American Football kijkt.

Kalkoen
En dus hebben grote Amerikaanse ketens als Toys"R" Us, HSN en Rue La La de reclamestrategie aangepast, en komen met speciale acties, precies op het moment dat de kalkoen is verorberd en de after dinner dip toeslaat. De verkopen op Thanksgiving zijn de afgelopen vijf jaar al met 128 procent gestegen tot 479 miljoen dollar, dit jaar wordt een nieuw record verwacht. Het is de dag in het winkelweekend die qua omzet het snelste stijgt.

De strategiewijziging van adverteerders toont eens te meer welke invloed smartphones en tablets hebben op het consumentengedrag en hoe bedrijven daarop proberen in te spelen.

Meer over