De Mol en Sanoma strijden om zeggenschap SBS

Televisieproducent John de Mol en het Finse mediaconcern Sanoma zijn verwikkeld in een strijd om de zeggenschap over tv-bedrijf SBS. De Mol wil Sanoma uitkopen, mede omdat Sanoma probeert de grote invloed van de Mol op de programmering van SBS terug te dringen.

Bas Soetenhorst
null Beeld anp
Beeld anp

Televisieproducent John de Mol en het Finse mediaconcern Sanoma zijn verwikkeld in een strijd om de zeggenschap over tv-bedrijf SBS.

Een woordvoerder van De Mols bedrijf Talpa bevestigt vandaag een bericht in Het Financieele Dagblad dat de tv-producent mede-eigenaar Sanoma wil uitkopen. Volgens de krant wil hij per saldo 373 miljoen euro betalen. Sanoma zegt niet bereid te zijn zijn aandeel in SBS te verkopen.

Vertrouweling
Ingewijden zeggen dat het bod het gevolg is van de pogingen van Sanoma de invloed van De Mol op de programmering terug te dringen. Daarbij is de positie van programmadirecteur Remko van Westerloo, een vertrouweling van De Mol, in het geding.

De Mol heeft een derde van de aandelen in de zender. Sanoma heeft de rest. Sinds de overname in 2011 blijft SBS kwakkelen. Vanwege de teleurstellende kijkcijfers en advertentie-inkomsten schreven Sanoma en Talpa in maart bijna vierhonderd miljoen euro af op SBS en werd programmadirecteur Georgette Schlick ontslagen. Sanoma zou nu ook van haar opvolger, Van Westerloo, af willen.

Grote invloed
Bij de overname van SBS bedong De Mol het recht de programmadirecteur te benoemen, waardoor hij grote invloed heeft op de programmering en SBS in feite als etalage voor zijn programmaformats kan functioneren. Om verandering in die situatie te brengen zouden de Finnen de functie van programmadirecteur nu helemaal willen schrappen en de managers van de drie SBS-zenders (SBS6, Net5 en Veronica) rechtstreeks aan Sanoma willen laten rapporteren.

Een woordvoerder van Talpa wil niet ingaan op de kwestie. 'Er is een programmadirecteur en die functie is ook noodzakelijk. Meer wil ik daar niet over zeggen.' Een woordvoerster van SBS verwijst voor commentaar naar Sanoma. Dat wil er evenmin iets over zeggen.
Wel benadrukt de woordvoerder van Sanoma dat het bedrijf niet van plan is SBS in de verkoop te doen. 'We zijn vastberadener dan ooit om van SBS een succes te maken. Het is duidelijk dat nadere maatregelen nodig zijn en we hebben meer dan ooit geïnvesteerd in de kanalen.'

373 miljoen euro
Volgens Het Financieele Dagblad is De Mol bereid bijna 25 keer de verwachte brutowinst van 21 miljoen euro van SBS over 2013 te betalen. Het bod waardeert het bedrijf op 520 miljoen euro, blijkt uit een brief die al vorige maand is verstuurd aan Sanoma. Mede door de herfinanciering van een lening en de verkoop van Talpa's aandeel in Veronica Magazine schiet Sanoma er 373 miljoen euro mee op.
Volgens Talpa is geen formele reactie van Sanoma op het bod gekomen.

Ruim een maand geleden kondigde Sanoma een grondige reorganisatie aan in zijn Nederlandse uitgeeftak. Liefst 32 tijdschriften staan te koop, waaronder vermaarde titels als Nieuwe Revu, Playboy en Panorama.

Meer over