Review

De goede dood ***

null Beeld

Regie: Wannie de Wijn
Met: Wilbert Gieske, Huub Stapel, Peter Tuinman

Euthanasie is in ons land geen groot onderwerp meer. In de toneelverfilming De goede dood staat het recht van een doodzieke man (Wilbert Gieske) waardig uit het leven te stappen dan ook nauwelijks ter discussie. Wel zijn er in de familie meningsverschillen over het tijdstip. 'Morgen gaat mijn vader dood.' Zo vertelt de dochter (Saskia Bonarius) aan het begin van de film: 'Morgen om negen uur.'

Zij is het daarmee niet mee eens, kan nog geen afscheid nemen. Evenmin heeft zij vrede met het selecte kringetje dat door haar vader en diens nieuwe levenspartner (Will van Kralingen) is uitgenodigd voor het afscheid.

Daarom heeft zij zelf de twee broers van haar vader maar laten komen: een geestelijk gehandicapte lobbes (Hans Thissen) en een schreeuwerige zakenman (Huub Stapel) die zijn boterham in Azië verdient. Op een volume dat ruimschoots voldoende is om de achterste rijen van een flinke schouwburg te bereiken, brengt Stapel botheden over het voetlicht die hem in het theater zouden laten schitteren als een schrijnend komische figuur.

Maar in de nabijheid van een microfoon die tegen dit moddervette acteerwerk hoorbaar is niet opgewassen, slaat zijn optreden compleet dood.

In het theater zal het door Wannie de Wijn geschreven en geregisseerde De goede dood een mengeling van ontroering en relativerende humor teweeg hebben gebracht, die zich uiteindelijk vertaalde in het winnen van de Toneel Publieksprijs. Maar de vertaalslag naar cinema hebben De Wijn en zijn op elkaar ingespeelde acteurs nergens gemaakt. Het resultaat is een praterig en veel te letterlijk stuk voorlichtingsdrama, waarin het uitblijven van echte conflicten al is besloten in de ironieloze titel.

Voor betrokkenen bij euthanasie is het wellicht heel herkenbaar. Maar als gewone kijker voel je nauwelijks emotie, omdat alle gevoelige momenten worden dichtgesmeerd met theatrale gebaren die enkele maatjes te groot zijn voor de intimiteit die bij film hoort. (Fritz de Jong)

null Beeld
Meer over