Chinese gigant ruikt aan Amsterdam

Havenkranen wachten op transport bij ZPMC in Sjanghai. Foto Het Parool Beeld
Havenkranen wachten op transport bij ZPMC in Sjanghai. Foto Het Parool

AMSTERDAM - Amsterdam maakt kans op een windmolenfabriek van ZPMC. De Chinese gigant, die de markt voor havenkranen al domineert, wil een sprong naar het Westen maken.

Kranen zover het oog reikt. Tientallen giganten verspreid over een kade die even lang is als de afstand tussen IJburg en het Centraal Station. Blauwe voor Denemarken, groene voor LA, rode voor Vietnam.

''Dit is onze grootste vestiging,'' zegt topman Dai Wenkai van ZPMC tijdens een rondleiding - per bus - over het immense terrein op het eiland Changxing in de monding van de Yangtze bij Sjanghai. ''Alhoewel die in Nantong er nauwelijks voor onder doet.'' En dan heeft Zhenhua Port Machinery Company (ZPMC) nog zeven vestigingen. Nederland vaart er wel bij. De beschermende verf voor veel ZPMC kranen komt van AkzoNobel en Siemens levert vanuit Den Haag elektronica.

Alles is groot bij ZPMC. Jaarlijks gaat er op de vestiging in Sjanghai 1,2 miljoen ton staal doorheen. Er werken - en wonen - twintigduizend mensen, waaronder 6800 schilders en zevenduizend lassers.
Met honderdvijftig nieuwe kranen per jaar heeft ZPMC een mondiaal marktaandeel van 75 procent. De dichtstbijzijnde concurrent komt niet verder dan vijf procent.

De omzet is sinds 2005 elk jaar dertig procent gegroeid. Vorig jaar zette ZPMC circa vier miljard dollar om, over vijf jaar moet dat, met nieuwe activiteiten, zijn verdubbeld. Over de inkomsten is Wenkai minder open. Geen wonder, want het afgelopen kwartaal leed het deels beursgenoteerde ZPMC 275 miljoen yuan verlies (30,4 miljoen euro).

''Ook wij hebben te maken met de crisis in de containervaart,'' zegt Wenkai. ''Klanten hebben bestellingen uitgesteld en ook worden er minder plannen gemaakt voor nieuwe haventerminals. Maar we verwachten dat de behoefte aan onze kranen weer aantrekt nu de containervaart zich herstelt.''

Toch is het bedrijf geschrokken; reden om de blik naar andere activiteiten te verleggen. ''Wij kunnen onze kennis van de vijandige zeewateromgeving, die we op hebben gedaan met onze kranen, goed gebruiken voor andere activiteiten.''

ZPMC levert al het merendeel van de Chinese boorplatforms en wil dat nu ook in de rest van de wereld gaan doen. Voor 125 miljoen dollar is het Amerikaanse Friede Golden overgenomen, een ingenieursbureau dat al zestig jaar offshore-installaties ontwerpt en daarin een mondiaal marktaandeel van tien procent heeft.

Ook wordt meegebouwd aan stalen bruggen, zoals de 3,6 kilometer lange aardbevingbestendige brug tussen San Francisco en Oakland en de langste brug ter wereld, een stalen lint van 36 kilometer door de baai van Hangzhou.

Daaruit rolt weer de productie van pijlers voor windmolens voort. ''De vraag naar windmolens-op-zee is vooral in Europa erg groot,'' zegt Wenkai. Zo zal ZPMC voor 350 miljoen dollar molenpijlers bouwen voor de Britse Fluorgroep, die ze gebruikt voor een groot windmolenpark voor de Britse kust. Ook met de plannenmakers van Nederlandse offshoreparken wordt gepraat.

Reden om 'langs de Noordzee' zoek te gaan voor een uitvalsbasis voor de windactiviteit. Amsterdam en de Noordzeekanaalhavens maken daarbij een goede kans, maar ook in Engeland en Schotland wordt rondgekeken ''We kijken naar een locatie waar we pijlers voor windmolens kunnen opslaan en onderdelen kunnen assembleren,'' aldus Wenkai.

''We transporteren pijlers met onze eigen schepen naar Europa. Maar onze klanten kunnen er maar een paar tegelijk op zee plaatsen. We moeten ze stap voor stap leveren en hebben daarom een terrein nodig om ze op te slaan.'' (HERMAN STIL)

Meer over