Auto's niet zuiniger

BRUSSEL - Europese autofabrikanten slagen er nauwelijks in zuiniger en minder milieubelastende modellen op de markt te brengen. Alleen BMW wist de uitstoot van het broeikasgas CO2 door zijn auto's vorig jaar fors terug te dringen.

Dat stelt de Europese milieukoepel T&E in een gisteren verschenen rapport. BMW's verbruikten vorig jaar gemiddeld 7,3 procent minder brandstof dan in 2006. Dat cijfer heeft betrekking op de gehele vloot van het Duitse merk. De andere Europese producenten kwamen gemiddeld niet verder dan een brandstofreductie van 1,7 procent.

''Dat is bij lange na niet voldoende om aan de doelstellingen te voldoen,'' aldus de onderzoekers van T&E. De uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) draagt bij aan de opwarming van de aarde. De Europese Commissie wil dat nieuwe auto's in 2012 maximaal 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Fiat en Peugeot-Citroën - de zuinigste merken - komen nu op gemiddeld 141 gram. Vooral producenten van grote auto's, zoals BMW en Daimler (Mercedes-Benz, Maybach), zitten daar ver boven.

Brussel dreigt met boetes voor fabrikanten die de doelstelling niet halen. Duitsland en Frankrijk sturen aan op versoepeling van de eisen in een poging hun eigen autofabrieken uit de wind te houden. Binnenkort buigt het Europees Parlement zich hierover. Al eerder werden de doelstellingen afgezwakt.

Volgens de onderzoekers blijft de CO2-reductie vooral achter omdat fabrikanten te zware modellen produceren. Het gemiddelde gewicht van een Europese auto nam tien kilo toe tot 1382 kilo. Zware auto's verbruiken meer brandstof. (HET PAROOL)

De Europese Commissie wil dat nieuwe auto's in 2012 maximaal 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Foto ANP Beeld
De Europese Commissie wil dat nieuwe auto's in 2012 maximaal 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Foto ANP
Meer over